Op weg naar Fakarava - Reisverslag uit Rotoava, Frans Polynesië van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Op weg naar Fakarava - Reisverslag uit Rotoava, Frans Polynesië van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Op weg naar Fakarava

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

12 Januari 2014 | Frans Polynesië, Rotoava

We varen vanaf het begin van de reis al Westwaarts en dit houd in dat we bijna elke nacht op zee de klok een uur terug moeten zetten , zodat we nu op een tijdsverschil zitten van 11 uren . We begonnen met 4 uur tijdsverschil….en we zijn dus goed uitgerust en uitgeslapen ! Ook vanaf het begin mochten we gebruik maken van vier specialiteiten restaurants waar we heerlijk hebben gegeten , maar daar zijn we nu doorheen , dus moeten we naar het “gewone “ restaurant wat ook ontzettend goed is . Vrije zitting , we hebben steeds een tafeltje voor twee , hoeven nooit daarop te wachten . Als we aan komen lopen worden we hartelijk begroet met “Hallo , There’s the boss and his wife “ al heeft onze achternaam maar één s . Ook de obers hebben daar de grootste lol mee . Als we weg gaan vraag ik maar of ze het de rest van de avond zonder mij kunnen redden . Antwoord : Als we het niet redden bellen we wel …..
Op weg naar Fakarava zien we de eerste atol in de verte , smalle stroken land met palmen ….later doemen ze overal op . De meeste zijn onbewoond . Goed , Fakarava ! Kunnen we hier tenderen ?? Mooi weer is het nog niet als we vroeg in de ochtend gaan ontbijten , we zitten steeds buiten aan het ontbijt , wel onder een afdak en dat is maar goed ook want deze ochtend begint met een enorme tropische hoosbui …. Zelfs waar we zitten komt het water wat niet zo snel af kan worden gevoerd . Een tijdje later wordt het gelukkig droog en varen we de lagune binnen . Hier is het water heel rustig , dus we hebben goede hoop . Fakarava is ongeveer 60 km lang en 14 km breed maar het grootste gedeelte is lagune . het land is maar een paar honderd meter breed . We ankeren bij Rotoava , een plaatsje van 800 inwoners en gelukkig kunnen we aan wal . Je krijgt een tender ticket op basis van binnenkomst in de lounge . Wij zitten in de tweede tender , gaan aan land en worden verwelkomt door een dame die ons een bloem aan bied ….We steken eerst het eiland over en komen aan zee . hier zwemmen tussen de rotsen prachtige blauwe visjes ….. strand is hier niet , je moet goed uitkijken want de rotsen zijn spekglad wat bij mij zorgt voor een uitglijder en een paar flinke krassen op mijn been …. We lopen weer een paar honderd meter terug naar de Lagune en komen door prachtige palmbossen en af en toe een heel apart soort Dennenboom . prachtige natuur . We lopen zo’n 3 km . naar een oude vuurtoren , Topaka Lighthouse waar vroeger een vuur in werd gebrand …. Daarna gaan we weer terug want je kunt wel km’s lopen maar de aanblik veranderd niet veel , prachtig maar steeds een beetje hetzelfde . Een rechte weg ,schitterend blauwe Lagune aan de ene kant , palmen aan de andere . Eerst maar eens zwemmen , want we drijven onderhand van het zweet . Het is 28 graden , zon dus heet . Echt strand is er niet , maar we zien wat mensen in het water snorkelen dus hier moet het kunnen . Overal is koraal , daar mag je niet op staan dus zoeken we voorzichtig onze weg ….heerlijk dat water , ook 28 graden ! Voor het eerst gebruik ik mijn camera onder water met een speciale plastic beschermhoes en dit werkt goed , het koraal wordt gefilmd . veel vissen zien we hier niet . Een Engelsman vraagt of ik ook haaien heb gezien , nee zeg ik , maar bedenk me dat er wel bloed aan mijn been zit wat haaien op afstand kunnen ruiken . Ik film weer en zie opeens een grote bek open gaan dus ik geef een schreeuw van schrik en ren uit het water . De Engelsman schrikt ook en vraagt wat er aan de hand is . Bij het afdraaien van de film blijkt dat het om een grote schelp ging die open en dicht gaat en net een bek lijkt ……Later zien we er meer , ook in prachtige kleuren . En bij een steiger ineens prachtige vissen , dus hup weer het water in en filmen !!! Als we uitgezwommen zijn komt er weer een enorme lucht op zetten en komt er zoveel regen dat we het schip voor de kust niet meer kunnen zien ! Gelukkig kunnen we schuilen in een vissershut samen met andere schepelingen . Het duurt wel zo’n drie kwartier , hozen , en dan wordt het weer droog en breekt de zon weer door . Het is regentijd hier , volgende maand kunnen er orkanen komen ….Verder lopen we weer en komen bij een paar kleine zandstroken waar we aparte krabben zien , kleine zwarte met gele strepen en vuurrode oogjes , en één grotere met ogen op stelen van zo’n 5 cm ….. In een plaatselijke tent drinken we een koffie , wat moeilijk gaat want de dame die er bediend weet niet hoe het apparaat werkt ….Ze zijn hier ook bijna geen toeristen gewend . En we eten een heerlijk geroosterd broodje met kaas en ham . Dan moeten we weer naar boord , de tijd zit erop . Nu , terwijl ik dit schrijf varen we de lagune uit , Trijntje zit buiten van het uitzicht te genieten . De zon gaat onder maar dat zien we niet want die zit al weer achter de wolken……..

• 12 Januari 2014 - 09:06

Alie En Jan:

Dit is echt "echt"! Wij waren ooit een paar nachten op zo'n piepklein atol-eilandje bij fiji. Schitterend. Daar doen deze mooie foto's me aan herinneren. En Piet kijk uit hoor want je verbrand snel daar boven dat blauwe water.
    Geniet verder, wij genieten mee.

• 12 Januari 2014 - 10:01

Betty En JanHein:

Piet op de loop voor een schelp. Het moet niet gekker worden! Mooi verhaal voorbij de kerstboom! Geniet ze lieve mensen!

• 12 Januari 2014 - 11:45

Ma Bos,:

Jongens wat zien jullie weer wat! Maar niet te vriendelijk worden hoor want anders houden ze jullie daar ook nog! En denk om de haaien want mensenvlees is lekker zeggen ze, en al zijn jullie niet zo vet, te kluiven is er altijd iets, maar hier is het vandaag ook heel mooi weer lekker zon en ik heb vandaag de was buiten( en dat op Zondag) want gister had ik het te druk met schaatsen kijken.Straks gaat de tv weer aan en zien we de rest weer.Mensen wat schiet het al weer op he nog een heel klein weekje en zijn jullie weer thuis!Geniet nog maar even en tot hoors, dikke kus van ma hooooi

• 12 Januari 2014 - 12:49

Marja:

Mooi verhaal weer hoor ! Vooral dat van die haaien,het zal best waar (kunnen) zijn maar volgens mij was Piet nooit zo'n waterrat dus als excuus kan het er ook best mee door.. Mooie (zwem?)broek trouwens. Geniet er maar van,het is jullie gegund. Groetjes en tot later maar weer.

• 12 Januari 2014 - 20:00

Tmkje:

Lachen kan me helemaal voorstellen dat je schrikt piet! Veel plezier nog

• 13 Januari 2014 - 19:43

Marcel:

wat een mooi verhaal en de foto"s zijn ook weer mooi we geniet er van
    wat een blauwe zee erg mooi