Manaus - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Manaus - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Manaus

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

03 Januari 2015 | Brazilië, Manaus

Hallo Lieve Vrienden !
Hier zijn we weer met ditmaal een live verslag vanuit Manaus , Brazilie . Na aanvankelijk wat moeilijk van de top 2000 los te zijn gekomen , wat we dagenlang met veel plezier hebben gevolgd op tv , vertrokken we met ons mini’tje naar Dusseldorf waar we een hotel hadden geboekt dicht bij het vliegveld . Het was 31 December en we verwachtten nogal wat lawaai in Sneek zodat een geluidsdicht hotel ons beter leek om nog wat slaap te krijgen . We zagen het eind van de top 2000 aldaar via de stream op ons computertje … Hadden nog even prettig telefonisch contact met de familie na twaalven en gingen toen lekker rustig onder de wol … 1 Januari vertrokken we om ongeveer half tien ’s Avonds met een Air Berlin chartervlucht naar Manaus , met een tussenstop in de Dominicaanse republiek , een eiland in het Caraïbisch gebied . De vlucht hier naartoe duurde 9 uur en we mochten hier even de benen strekken om een uurtje later met hetzelfde vliegtuig dus door te vliegen . Aangekomen in Manaus om 8 uur , na een rustige vlucht waarvan het tweede gedeelte 4 uur duurde , moesten we een half uurtje met de hele groep van zo’n 250 man wachten omdat er nog geen douane aanwezig was ….Blijkbaar kon die ook niet meer komen want op een gegeven moment mochten we zo doorlopen zonder pas – en bagage controle en zo de bussen in die ons naar het schip zouden brengen , wat ook vlot gebeurde . Hier konden we meteen aan boord en werden we ontvangen met een welkom woordje en een glaasje sekt ! Onze hut konden we niet meteen in , die zou rond twaalf uur klaar zijn . Maar dit was Trijntje niet naar de zin natuurlijk , die ging polshoogte nemen en vragen of die van ons al gereed was , wat inderdaad het geval was dus wij er maar in om onze koffers leeg te ruimen en de kasten vol ! 12 Uur : Lunchtime !! Wat we dus maar deden en die smaakte uitstekend ! Daarna Manaus in …. Hitte van zo’n 31 graden trotseren in een ontzettend benauwde ambiance , want de luchtvochtigheid is hier enorm hoog ! Volgens de gids in de bus die ons naar het schip bracht heeft Brazilie 2 seizoenen , Het natte en het nog nattere seizoen ….Het is hier niet voor niets zo groen ! Manaus is een beetje bekend geworden omdat er een paar wedstrijden gespeeld zijn tijdens de WK . Het ligt midden in het oerwoud aan de Rio Negro die een eindje verderop samenkomt met de Amazone die wij stroomopwaarts gaan bevaren . Het is een drukke stad met enkele bezienswaardigheden waarvan het opera gebouw, Theatro Amazonas het meest bekend is . Een opera gebouw middenin het oerwoud ….hoe bedenk je het . Manaus is via de weg bereikbaar maar het meeste gaat door de lucht maar vooral per schip ! Passagier bootjes varen hier af en aan met open dekken waar je je zelf meegenomen hangmatje kan neerhangen om in te bivakkeren !!! Manaus is groot geworden in de 19e eeuw met rubberhandel en was toen heel rijk maar viel later in verval doordat de rubberhandel overgenomen werd door de Engelsen in Maleisië , die bloody Englishmen ….. Dat verval is nog steeds zichtbaar hoewel de stad een opwaardering heeft gehad voor de WK , inclusief het vliegveld wat vrij modern aandoet ! We hebben een flinke wandeling achter de rug , en relaxen nu een beetje aan boord . Vanavond 18.15 uur hebben we sloepenrol , 19.00 uur vertrekken we , en 19.15 uur moeten we dineren : Rust ? Denk het niet ….Maar morgen hebben we een “zee”dag hoewel we de zee deze reis niet zullen zien . Maar dit betekend dat we niet aan land zullen gaan . Wel gaan we varen met de zodiac’s , wat dat gaat worden weten we nog niet precies , maar dat horen jullie later wel ….
O ja , het publiek aan boord is wel leuk , van onze leeftijd , iets ouder , iets jonger dus van alles wat . de meesten zijn Duits , maar er zijn ook 8 Denen aan boord waar we mee hebben gesproken (Engels ) En er is een Engelse zangeres aan boord waar we mee hebben geluncht die al jaren in Duitsland woont met haar vriend ( aardige jongen , Duitser ) en haar dochter studeert in Leeuwarden , waar ze al op bezoek is geweest : Prachtige stad , ja ja , Maar ze kreeg wel ten onrechte een dikke bekeuring aldaar die ze achteraf niet hoefde te betalen . Duits kenteken ?
Groetjes en tot de volgende” belevenis “

• 03 Januari 2015 - 14:58

Arie En Truus:

Fijn om de het eerste verslag van jullie reis te lezen!
    Het gaat vast weer heel bijzonder worden.
    Wij wensen jullie alvast veel plezier in de hitte.
    We hopen dat de airco goed is aan boord.
    Wij houden het wat dichter bij huis, wij gaan zaterdag met de Aidablu naar de canarische eilenden,
    dus wij oefenen vast met duits praten. ;-)

• 03 Januari 2015 - 15:12

Alie En Jan:

Toch een vlotte reis zo vanuit Dusseldorf. Het zal toch een bijzondere ervaring worden in dat tropische regenwoud! Geniet er lekker van!
    groetjes

• 03 Januari 2015 - 15:44

Ma Bos:

Fijn wat van jullie te lezen en hoor dat het daar best warm is, en al weer heel wat gezien! Hier is het vies weer dus geniet maar lekker.marja is bij mij en we zoeken het tezamen uit hooi lieve groetjes van ons beiden?

• 03 Januari 2015 - 16:32

Marja:

Hoi luitjes in den verre! Het is daar dan vies warm want vochtig, hier is het vies koud want vochtig, dus ook niks met niks.. Veel plezier maar daar in ieder geval en groetjes..

• 03 Januari 2015 - 17:48

Ymkje:

Wat leuk om weer zo'n wegdroomverhaal te lezen. Hoe bevalt t schip en jullie hut? Wacht nu al trappelend van o geduld jullie volgende verslag af! Lieve groet xx

• 03 Januari 2015 - 17:49

Ymkje:

• 04 Januari 2015 - 10:17

Marcel:

eerst willen wij jullie nog een gelukkig nieuwjaar wensen
    het is fijn te horen dat jullie veilig zijn aan gekomen
    het reis verslag was weer mooi en de foto"s ook ga zo door