Colombia - Reisverslag uit Leticia, Colombia van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Colombia - Reisverslag uit Leticia, Colombia van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Colombia

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

10 Januari 2015 | Colombia, Leticia

Leticia , Colombia
We zijn vandaag in het land van de drugs baronnen en de Farc : Colombia !! We komen vroeg in de middag met de tender aan in Leticia in een tropische hoosbui . We doen dus onze regen capes aan om als rennende plasticzakken de korte afstand te overbruggen naar de bussen ….. Dat is wel nodig want in de kortste tijd ben je doorweekt . In de bus kunnen ze weer uit wat ook wel nodig is want het is 32 graden en het gaat nog warmer worden !! Het zijn moderne busjes , en we doen de tour vandaag met de Denen én een Spaanse gids die hier al 12 jaar woont en Engels spreekt . Dat wordt gezellig !! We vertrekken over een weg van betonplaten die wij nog kennen van vroeger bij Heerenveen . Het gaat net als in de trein van kaboem …kaboem …Maar de weg van zo’n 25 km is goed te berijden ook al is er soms veel water ….Na die 25 km houd de weg gewoon op en eindigt in de jungle . Wij rijden zo’n 20 km en komen aan bij ons doel : de Huitoto indianen . Dit is een natuurvolk dat zo’n 3 generaties geleden in de rubber – tijd als slaven werden gebruikt voor de verwerking ….. Hierbij werden ze verdreven van de rivier waar ze al duizenden jaren leefden en nadat ze vrij werden gelaten na de eerste wereldoorlog mochten ze zich vestigen op de plaats, waar we nu een bezoek aan brengen . Tegenwoordig zijn ze in Colombia beschermd door de regering en mogen ze gratis huizen bouwen . Ze hebben nu een school en een eerste hulp post op hun terrein en wonen in houten hutten ,gewoon met elektriciteit , tv en telefoon . Maar ze houden hun tradities in ere , ontvangen toeristen in bescheiden mate en leven verder van jacht en wat het oerwoud hen bied ….Wij worden ontvangen in de gemeenschappelijke grote hut , die voor iedereen is …..We worden toegesproken door de dorps oudste , een tanig manneke die de taal der Huitoto spreekt wat door een tolk vertaalt wordt in het Spaans wat weer door een andere tolk vertaalt wordt in het Duits ….Een andere oude man slaat op een paar boomstammen , met het geluid van een trommel ! Na de toespraak volgt een dansgroep , 5 mannen en 5 vrouwen die o.a de slangen dans uitvoerden en daarbij natuurlijk zongen !! Werkelijk indrukwekkend . De dansers zijn van jong tot oud en dragen alleen een rok van fijn gestapte palmbladeren en zijn verder iets beplakt met dotjes van de katoenplant ….Op het laatst mag het publiek ook meedansen waar enkelen gebruik van maken . Na deze hartelijke ontvangst gaan we te voet op weg door het dorp met hutten en daarna de jungle in , nou , dit is afzien ….. aangezien het flink geregend heeft is het een schitterend pad want de natuur is werkelijk overweldigend bijna onbegaanbaar . We krijgen allemaal een stok die we ook wel zeker moeten gebruiken want we lopen door slik , glibberige waterplassen en over modderige boomstammen als het water te diep is ! Geweldig !! Men had al gewaarschuwd geen goede kleding en schoeisel aan te trekken , nou dat was maar goed ook !!Onder de drek , maar dat geeft niet , we zagen de mooiste planten , dicht donker oerwoud en hadden natuurlijk de grootste lol , niemand klaagde !! Na een uurtje zijn we weer terug in het dorp en begint het alweer tegen het eind van de middag te lopen . We nemen afscheid van de indianen en gaan weer in de bus naar het stadje om in het park de samenkomst van duizenden papagaaien te aanschouwen die daar de nacht doorbrengen … Een lawaai van jewelste begroet ons als we uit de bus stappen , duizenden krijsende papagaaien …..Ze zijn klein , groen en een beetje geel en vliegen vaak in zwermen zoals bij ons de spreeuwen . De zon gaat ondertussen onder en het park is niet alleen van de papagaaien maar ook van de bevolking die hier de kinderen laat spelen of wat zit te eten bij de vele tentjes of karretjes ….In het park zien we eindelijk ook de enorme bladen van de waterlelies waar een kind overheen kan lopen . We moeten weer terug naar de tender want we zijn al veel te laat . Als we bij de tenderplaats aankomen staan er nog veel passagiers te wachten aan de gezellige havenkant . Het wordt al donker en de tenders kunnen niet meer zo snel varen dus we moet een kwartiertje geduld hebben ….Het wordt wel een half uurtje . Dit vinden wij niet erg want er is veel te zien aan de waterkant . Kano’s varen nog rond , kinderen spelen hier nog steeds , een drukte van jewelste . In het pikkedonker varen we terug naar het schip , het is hartstikke donker in de tender en er schijnen allemaal lichten in het water . De tender vaart zeer langzaam want er drijft wel van in de alles in de rivier , tot grote bomen aan toe . Spannend , maar we bereiken heelhuids het schip . Snel onder de douche en eten , want daar hebben we wel zin in ………

• 11 Januari 2015 - 09:08

Alie:

Jongens wat een avontuur. Mooie "mens"-foto's ook! Dit is wel heel apart allemaal.

• 11 Januari 2015 - 13:39

Marcel Teitsma:

wat een verslag je beleeft het gewoon weer mee dat is juist zo mooi ga zo door
    de foto zijn ook mooi maar waarom staat piet niet tussen de dames in

• 11 Januari 2015 - 18:55

Gerda:

Halloooooooooo wat is het weer een fantastische reis! Op eerdere berichten kon ik op de 1 of andere manier niet reageren... lekker handig zo'n witte broek in de jungle hahaha blijven genieten maar!!!!XXX