Amatura - Reisverslag uit Amaturá, Brazilië van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Amatura - Reisverslag uit Amaturá, Brazilië van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Amatura

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

11 Januari 2015 | Brazilië, Amaturá

Amatura , Brazilië
De regen druppelt gestaag door hoewel het wel 31 graden zal worden vandaag . Dus we starten onze wandeltocht door Amatura ’s morgens vroeg al met onze regen capes aan . Maar gelukkig ontdekken we vrij snel een winkeltje waar ze paraplu’s verkopen en schaffen ons er allebei één aan , zijn we tenminste verlost van die plakkerige dingen …. Tevens dragen we zo weer bij aan de plaatselijke economie want souvenirs kopen lukt hier bijna niet , ze zijn aan de Amazone totaal niet op toeristen berekend . Dit is de eerste reis dat we niet eens een t –shirt kunnen bemachtigen , die zijn hier gewoon niet …..Wel komen we op een marktje aan waar je fruit en vis kunt kopen , wel wat een zielig gezicht want sommige vissen , meervallen , leven nog en liggen naar lucht te happen ….. Bij de rivier nemen we een kijkje bij de visserskano’s die daar de vis aanvoeren . Ze zien er soms behoorlijk vies uit die vissen , grijs en zwart …….moet er niet aan denken om die te eten . Ook al is het nog zo vroeg in de ochtend en regent het , het leven speelt zich compleet op straat af en voor de huizen op de veranda … daar zitten hele families . Weer het zelfde tafereel , wij bekijken hen en zij ons …. Er is nog steeds kerststemming , overal versiering , en er zijn zelfs nog een groepje mensen die vuurpijlen afsteken …..het is volgens ons toch al de tiende januari …..En uit de hutten / huizen klinkt vaak luide Zuid Amerikaanse muziek . We lopen hier zo’n 2 uurtjes rond maar heel veel is er verder niet te beleven dus gaan we maar weer naar het schip om daar koffie te drinken en wat te eten .
Wat betreft het verschil tussen een riviercruise en een oceaan cruise , Ymkje , is dat er hier altijd wat te zien is dwz constant de oever met bomen , bomen en nog eens bomen en af en toe een hutje of dorpje en op zee zie je natuurlijk alleen maar water …. In beide gevallen zie je wel dolfijnen alleen zijn ze hier roze en gedragen ze zich als walvissen , ze springen niet uit het water , je ziet alleen de rug en je hoort ze “lucht snuiven “ Voordeel hier is : het is onmogelijk om zeeziek te worden !!!
En Marcel , in het begin hebben we een foto geplaatst ven een paar roze dolfijnen , dus opletten jongen !!!!
Morgen zijn we een dagje op de rivier en dan nog één aanloophaven …….
Groetjes !

• 11 Januari 2015 - 19:50

Alie:

blitse plu hoor!

• 11 Januari 2015 - 21:56

Yvonne:

Ha, dat was ook mijn eerste gedachte bij het zien van die blitse paraplu :). Wat een prachtig verslag weer, Piet! Zoveel indrukken, mooie ervaringen! Geniet van elk moment! xxx

• 12 Januari 2015 - 05:15

Marcel Teitsma:

mooi die dolfijnen maar piet wat een mooie paraplu
    geniet er van