Bar Harbour en Boston , USA - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Bar Harbour en Boston , USA - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Bar Harbour en Boston , USA

29 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Boston

We naderen Bar Harbour vroeg in de ochtend bij zonsopkomst . Het lijkt een tropisch gebied , veel weelderig begroeide eilandjes en een prachtige baai ….Totdat we het dek op stappen , brrrrr. Koud maar wel weer een wolkenloze hemel !! Het wordt vandaag 10 graden . Prachtige rode herfstbomen verraden ook dat we niet in de tropen zitten ! Eerst naar de Amerikaanse douane aan boord , wij hebben kaart N dus zijn pas na 11.00 uur aan de beurt maar je moet je er maar bij neerleggen ! ’t is Amerika …. ’t Wordt zelfs uiteindelijk rond 12 uur maar dat geeft ons tijd om heerlijk op het achterdek in een warm zonnetje dolfijnen te spotten . Dan met de tender naar wal . We gaan het stadje wat bekend staat om haar kreeftvisserij in . Het is een echt Amerikaans stadje , recht toe recht aan maar wel leuk . Er zijn leuke winkeltjes en (kreeft) restaurantjes . De “ontdekkers “ van deze streek noemden het eerst “Eden “ hier . De rijken van Amerika in de jaren 20 , de Rockefellers , Astors , Fords en Vanderbilds waren het hier helemaal mee eens en bouwden hier hun zomerverblijf ….Zo groeide het stadje uit tot een geliefd vakantie oord . Wij zitten op het eind van het seizoen want als we wat willen eten in een restaurantje kunnen we niet alles meer krijgen van de kaart want de tent gaat eind van de week sluiten …. We maken nog een mooie wandeling langs de Atlantic , een pad 100 jaar geleden aangelegd . “s Avonds gaan we ankerop onder het opkomen van een prachtige volle maan …..Op naar Boston !

In de vroege ochtend leggen we aan in deze stad in Massachusetts die bekend staat als geboortestad van John F Kennedy , de vertrekplaats van de vliegtuigen van 11 September ……de vreselijke aanslag bij de marathon en het begin van de “State of Independent “ Ons bezoek staat in het teken van dit laatste want we willen de Freedom trail lopen , een route van 4 km heen en 4 km terug langs historische gebouwen uit die tijd . Dan hebben we het over 1773 toen Boston streng werd geregeerd door Engeland en de bevolking dit niet langer pikte , vooral niet toen ze belasting moesten betalen over thee en er enkele mensen werden doodgeschoten omdat die dit weigerden … . De Tea-Party werd opgericht die zeker niets te maken heeft met de party die anno nu in de VS bezig is ….Dit waren vrijheidsstrijders die vochten voor onafhankelijkheid van Amerika . Eerst gooiden ze alle thee in de haven , dit tot zeer grote schrik van de Engelsen natuurlijk ….en daarna brak de strijd los die enkele jaren duurde maar gewonnen werd , ten koste van vele doden helaas … Op 4 Juli 1776 werd de Declaration of Independence uitgeroepen in Boston wat anno nu nog steeds dé feestdag van Amerika is : Indepandence day . Wij gaan op weg naar het begin van de route en moeten zo’n 3 km lopen door de moderne stad met hoge wolkenkrabbers. Het weer is goed , 15 graden en droog maar bewolkt . We lopen een eindje op met een mevrouw uit België die in Florida woont en van ons buur-schip de Serenade of Seas komt…gezellig . Als we aan het begin van de route in een park belanden zien we overal groepen (school) kinderen met een gids in kleding van 1773 die de trail lopen . Deze is trouwens gemakkelijk te volgen omdat de hele route wordt aangegeven met een lijn van rode klinkers ! We zien veel historische gebouwen zoals het Old State House , Bunker Hill Monument , een kerkhof en een paar kerken die maar klein afsteken tegen de wolkenkrabbers op de achtergrond …We drinken koffie (met gebak natuurlijk ) in een taverne uit 1657 waar de plannen voor de revolutie zijn gesmeed en wat tevens het hoofdkwartier was van de revolutionairen …Weer onderweg komen we een Duitse moeder met dochter tegen die waar we op de heenreis in het vliegtuig achter zaten …. Kleine wereld toch ? Al met al een zeer interessante dag en moe komen we weer aan boord . Meteen begint het te regenen … weer geluk gehad ! En de berichten voor New York zijn goed !! Dat verhaal schrijven we als we weer thuis zijn …… Groetjes

• 29 Oktober 2015 - 05:15

Marcel:

wat weer een mooi verslag en weet wat geleerd
    de foto"s ook mooi geniet er nog even van
    ps marc heeft weer een boot verkocht

• 29 Oktober 2015 - 11:53

Alie En Jan:

Wat een stralend weer mensen! En wat leuk om Boston weer te zien. Bij ons eerste of tweede bezoek hebben we o0ok de Freedomtrail gelopen. Old North Church tot bij het Capitool. Ik vind het een beetje onAMERIKAANSE stad, veel Europeser dan een aantal andere.
    Dus het zit er al weer bijna op. Blijven jullie nog naar de marathon kijken in New York?
    groetjes

• 02 November 2015 - 19:12

Janpiet En Willy:

We genieten van jullie reis, foto’s en verhalen Piet en Trijntje.