Paaseiland - Reisverslag uit Paaseiland, Chili van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Paaseiland - Reisverslag uit Paaseiland, Chili van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Paaseiland

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

05 Januari 2014 | Chili, Paaseiland

Na vier heerlijke dagen op zee ….wát een heerlijk rustig schip …. naderen we Paaseiland . We gaan voor anker bij het plaatsje Hanga Roa .
Paaseiland wordt ook Rapa Nui genoemd en dat is ook de naam voor de bewoners : de Rapa Nui . Het is een Polynesisch eiland in de Grote Oceaan , dat staatkundig bij Chili hoort en een provincie van dat land is . Het eiland is met 163,6 vierkante kilometer ongeveer even groot als het Nederlandse waddeneiland Texel (170 km²) . Er wonen 5.761 mensen en het is een van de meest geïsoleerde eilanden ter wereld: het dichtstbijzijnde bewoonde eiland, Pitcairn, waar we ook nog heen hopen te gaan ligt er 2075 km van verwijderd. Staatkundig is het een provincie van Chili binnen de regio Valparaíso. De naam Paaseiland ("Paasch-Eyland") werd gegeven door Jacob Roggeveen, die op paaszondag, 5 april 1722 met drie schepen het eiland aandeed…..zij verbleven er 5 dagen en brachten ziekte’s over zodat de bevolking halveerde . Hm ….
Na de passagiers die een tour geboekt hebben mogen wij tenderen . Aan de wal hopen we Mahina te vinden die met twee fietsen klaar zal staan , geregeld door onze concierge . Ze staat er inderdaad , maar we moeten in een 4x4 en worden naar de fietsverhuur gebracht . Daar krijgen we beide een mountainbike . Dapper gaan we op weg , zo rond 11 uur . We fietsen door het stadje en langs de vliegstrook van het eiland , de enige andere mogelijkheid om hier op het eiland te komen . Dan komen we bij de eerste beelden denken we , maar dit valt tegen , het is een ruïne . Dus maar weer verder , langs de kust . Het fietst zwaar , meest bergop . Een tijdje later zien we ons eerste beeld , één alleen , verder een paar omgevallene …..Valt een beetje tegen vinden we , op ons kaartje staan heel veel getekend ! Maar de natuur is prachtig , schitterend blauw water en prachtige bergen in allerhande tinten groen daartussen veel paarden , ook op de weg . We fietsen zo 15 km verder en komen dan bij ons doel . Een hele rij enorme beelden komt plots tevoorschijn , schitterend gezicht . Ook deze beelden waren als gevolg van een Tsunami omgevallen maar de bekende avonturier Thor Hijerdahl die hier enige jaren woonde heeft samen met de plaatselijke bevolking de beelden weer rechtop gezet , een enorm karwei ! Maar hoe moet dat vroeger gegaan zijn , zo rond het jaar 1000 ? Niemand weet het , ook niet waar de beelden voor dienden . We gaan verder richting vulkaan waar vele beelden kris kras staan . Dit is ook de plaats waar de beelden werden uitgehouwen , enkele liggen er nog zo half klaar bij . Het is er prachtig . Dit is Paaseiland op zijn Paasbest , precies wat je je er van voorstelt !! Enorme koppen met holle ogen ….. Het is hier druk en we treffen ook onze Nederlandse vrienden uit Purmerend . Op ons voorstel dat zij terug zouden fietsen en wij met hun busje mee zouden gaan kwam het antwoord of ik misschien “Kaaskoopman was “…..Na een tijdje kleppen moeten we toch maar weer verder , we hebben nog een hele tocht voor de boeg . Vooruit maar weer ….. Het valt niet mee , de zon brand , soms gaan we bergafwaards – freewheelen dus – maar vaak gaat het stijl omhoog zodat we soms zelfs moeten lopen …..Af en toe rusten we even maar dan toch maar weer verder , we moeten wel de tender halen natuurlijk . Dood en doodop komen we weer aan in Hanga Roa . Snel brengen we de fietsen weer terug , en klappen dan neer in een restaurantje voor een glas steenkoud water , een Empenada , de plaatselijke specialiteit , en een koffie . Pfffft . Daarna nog een half uurtje lopen naar de tender en dan nog een kwartier daar wachten op eerstvolgende in de brandende zon . Als we aan boord komen ploffen we neer , moe maar voldaan . We hebben de tocht volbracht en prachtige dingen gezien ! Na een heerlijke douche voelen we ons weer helemaal fit en gaan lekker eten !! Morgen gaan we nog even wandelen in de buurt , geen fietstocht meer ……

• 05 Januari 2014 - 19:41

Cora En Peter:

Hallo, wat een bijzondere plek is dit hè? En dan zie je opeens die beelden in het echt, wij waren zeer onder de indruk. Knap trouwens dat jullie dat allemaal op de fiets hebben gedaan. Veel plezier nog op de rest van deze trip.

• 05 Januari 2014 - 19:50

Ymkje:

Pff sportief hoor!!

• 05 Januari 2014 - 19:55

Alie En Jan:

Nou een barre tocht o te lezen, maar wel de moeite waard. En ik vind jullie hartstikke sportief helemaal op de fiets! Blijft toch nog op onze bucket list!

• 05 Januari 2014 - 20:08

Ma Bos:

Hoi jongens,wat een inspanning en dat in je vacantie maar wat een belevenissen allemaalhe,prachtig hoor! Maar zo warm dan is het een hele klus hoor,maar weer moole fotos , fijne reis verder hooi liefs van ma

• 06 Januari 2014 - 05:07

Marcel:

wat een verslag weer ga zo door en de foto"s zijn ook weer mooi
    dus morgen spier pijn jongens
    het is vroeg dus ik hou het kort de slaap nu niet uit vandaag weer naar het werk

• 06 Januari 2014 - 08:19

Annemarie..dochter Van Tante Foekje:

prachtig om te lezen

• 06 Januari 2014 - 20:27

Betty En JanHein:

Stoer van jullie, maar zeker de moeite waard. Veel plezier daar nog!