Papeete , Tahiti tweede dag - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Papeete , Tahiti tweede dag - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Papeete , Tahiti tweede dag

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

17 Januari 2014 | Frans Polynesië, Papeete

Hallo lieve volgers , dit wordt absoluut ons laatste verslag want morgen vroeg stappen we op het vliegtuig voor de lange vlucht naar Nederland. Het begon al vroeg deze ochtend want om 5 uur hoorden we 3x tooooeeet en vertrok ons cruise bootje , en dat wilden we toch wel even zien . Ze hoeven niet ver te varen want gaan naar het naastgelegen eiland , Moorea . Het is een prachtig gezicht , het vertrekkende schip onder een volle maan . Op de weg voor ons hotel is het al weer druk , hoe vroeg het ook is . Men begint hier al vroeg , misschien met het oog op de hitten ? Wij hebben een afspraak voor 9.15 uur en gaan met een jeep de binnenlanden verkennen . Stipt op tijd arriveert deze en we stappen bij de andere passagiers in , die bij een ander hotel zijn opgehaald . Eerst volgen we de hoofdweg , maar al spoedig slaan we een weg naar het binnenland in , en deze is aanmerkelijk slechter . het is een oude lava weg vol met kuilen en gaten , en aangezien het in de bergen vaak regent , het is hier niet voor niets zo groen , staan deze vol water . Ook vandaag houden we het niet constant droog , maar het is warm , en ondertussen schijnt ook de zon .Maar de meeste tijd is het wel droog en weldra doen we onze eerste stop . Er staat nog een jeep , en hoe bestaat het , daar zitten Ank en Klaas in die we op de cruise hebben ontmoet ….. Ook bij ons in de jeep zitten trouwens schepelingen , en 2 Japanse dametjes die we niet kennen . We komen Ank en Klaas de gehele excursie lang tegen , want ja , ze doen precies de zelfde …..Het is prachtig groen hier , je ziet weelderige bomen en planten , soms met de mooiste kleuren . De hele tocht gaat zo’n beetje langs de rivier , die als het hard regent behoorlijk hoog en gevaarlijk kan worden . Het is nu maar een stroompje , ook al omdat een groot gedeelte van het water naar een waterkrachtcentrale wordt gevoerd . Maar het blijft indrukwekkend , en af en toe kruisen we de rivier , rijden er dwars doorheen . We stoppen bij prachtige watervallen en bij een schitterend uitkijkpunt over de Tahitian Grand Canyon . Dit is de enorme krater van de al 3 miljoen jaar uitgestorven vulkaan van zo’n 11km in het rond …..Vulkanische activiteit is er dus allang niet meer op het eiland , aardbevingen komen bijna niet voor en orkanen gaan meestal om het eiland heen , dus de Polynesiërs voelen zich bevoorrecht . Alleen met die Franse overheersing zijn ze niet zo blij , vooral niet in de tijd van de atoomproeven . Ze hebben hier heel wat eilandjes verknoeid en de bevolking daarvan verdreven in de jaren 50 tot 90 van de vorige eeuw …..Maar het bracht wel geld in het laatje en maakt de bevolking snel rijk ……Maar die tijd is voorbij en nu moeten ze het hoofdzakelijk van het toerisme hebben .
Al met al was het een zeer interessante excursie , nu gaan we nog even hier op de plaatselijke markt kijken en dan pakken . Én vanavond gaan we nog speciaal uit eten want iedere avond komen er allemaal karretjes naar de haven met plaatselijke specialiteiten en kun je lekker en goed eten dus de moeite waard om eens te proberen …….

• 17 Januari 2014 - 07:44

Alie En Jan:

ook van ons een (voorlopig) laatste reactie: DANK voor het delen van foto's en verhalen en:
    GOEDE REIS NAAR HUIS!

Tot ziens

• 17 Januari 2014 - 09:16

Ymkje:

Wat n heerlijke vakantie hebben jullie gehad. Nu going home

• 17 Januari 2014 - 14:28

Hillie:

Wat een idyllische plaatjes. Goede reis terug!

• 17 Januari 2014 - 14:32

Yvonne:

Wauw (vooral die laatste foto van jullie beidjes :) )! Wens jullie vanavond nog heel veel genoegen, goede reis! xxx

• 18 Januari 2014 - 20:17

Marcel:

wat staan jullie er mooi op jullie hebben een mooi e reis gehad we hebben er van genoten de verslagen waren mooi en je beleeft het ook mee en de foto"s die makten de boel af
    een goed reis terug

• 19 Januari 2014 - 11:18

Betty En JanHein:

We hebben weer genoten van deze reis. Goede terugvlucht gewenst en zien jullie snel weer in Friesland.!

• 27 Januari 2014 - 16:07

Klaas:

Ik zit nog even na te genieten…
    Geef een seintje bij jullie volgende reis!