Robinson Crusoe Eiland - Reisverslag uit Róbinson Crusoe, Chili van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Robinson Crusoe Eiland - Reisverslag uit Róbinson Crusoe, Chili van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Robinson Crusoe Eiland

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

31 December 2013 | Chili, Róbinson Crusoe

Op dit moment zitten we op ons balkonnetje te genieten van een lekkere temperatuur , zonnetje , rust en een prachtig uitzicht op het eiland . Het is ruim 20 graden , waait bijna niet dus het is heerlijk . Het begon vanmorgen allemaal iets anders dan we gedacht hadden . Alles verliep heel soepeltjes hoor , we waren half zeven wakker , zaten zeven uur te ontbijten in een heel rustig restaurant , gingen toen de tendertickets halen en konden om acht uur tenderen . Alles heel rustig , er staat nergens een rij en er wordt dus ook nergens gedrongen . Dat zijn we wel anders gewend ……..Wat is er dan aan de hand , nou het stroomt van de regen en dit was niet voorspeld , dus eenmaal aan de wal waren we binnen de kortste keren kletsnat ! Ik had nog een jasje aan , Trijntje alleen een overhemd , maar afijn ! Wel zijn we lekker vroeg aan de wal en hebben we de hele dag voor ons . Gelukkig wordt het ook al snel weer droog en beginnen we de wandeling door het nog slapende stadje San Juan Bautista met z’n 900 inwoners . Eerst lopen we naar de vuurtoren , een gewoon lichtbaken , niets speciaals , maar daar is een kerkhof en monumentje voor de omgekomen bemanningsleden van de Duitse slagkruiser “Dresden “ Deze kruiser uit de eerste wereldoorlog had deel genomen aan een slag bij de Falkland eilanden waar de vloot in de pan werd gehakt door de Engelsen . Alleen de Dresden ontsnapt en vaart door tot ze wordt onderschept bij Robinson Crusoe Eiland . Daar wordt ze tot zinken gebracht door de Britten en ligt nog steeds hier op de bodem , ongeveer daar waar wij met het schip liggen . Wij wisten dit niet maar hebben gistermiddag een lezing bezocht en daar werd dit hele interessante verhaal verteld . Onderweg zien we nog wat opgedoken kanonnen van het schip . . .
Maar dit is natuurlijk het eiland van Robinson Crusoe , een verhaal gebaseerd op ware gebeurtenissen van de Schotse zeeman Alexander Selkirk die voor straf aan land was gezet van dit onbewoonde eiland met een bijbel , mes , bijl en de kleren die hij droeg . Hij zat er helemaal alleen , zonder “Vrijdag “ van 1704 tot 1708 en overleefde ziektes en ellende tot hij werd opgepikt door een schip . Hij bewoonde een grot , die heden ten dage nog te bezoeken is , evenals een uitkijkpunt waar hij uitkeek naar passerende schepen ….. Alleen was deze door een aardbeving op dit moment niet te bereiken . Hij bewoonde wel een paradijs zeg , man , man , wat een prachtig eiland is dit !! Nu de zon weer schijnt en de wolken om de bergpieken verdwijnen zien we de schoonheid tevoorschijn komen . We willen eigenlijk op weg naar de grot , maar nemen blijkbaar een verkeerd pad , het is ook allemaal niet duidelijk aangegeven , en de mensen spreken alleen Spaans , wij niet , dus wordt een “welkekantmoetenweop “ gesprek moeilijk . Maar we vinden toch een recht pad wat omhoog gaat , een vluchtroute voor Tsunami’s , die hier voor het laatst in 2010 voorkwam en voor veel ellende zorgde . . .Dit pad gaat na een tijdje over in een onverharde weg , nou ja , weg , een pad in ieder geval en dit gaat de jungle in . Prachtige bomen , planten en af en toe een Kolibri ! Het zijn rode en komen alleen hier voor . We bereiken Plazoleta El Yunque , en dat is een prachtig natuurgebied . We zijn helemaal alleen en kunnen ons een klein beetje voorstellen wat Selkirk gevoeld moet hebben ! Het pad is zo’n 4 km en gaat constant omhoog . We komen bij El Camote , het eindpunt en hier staan enorme bomen die we nog nooit hebben gezien . Er arriveren even later ook 2 andere mensen van het schip , dus voelen we ons niet meer helemaal alleen . We ontdekken nog een paadje wat nog iets verder gaat en komen dan in een natuur wat doet denken aan de prehistorie , alleen de dinosaurus ontbreekt nog , gelukkig ! Enorme bladeren omringen ons en er groeien prachtige bloemen uit …..we moeten ons er doorheen wurmen soms . Dit is fantastisch , de moeite van de klim waard . Helaas , na een tijdje moeten we weer naar beneden , en terug in het stadje zoeken we een restaurantje en vinden een leuk klein ding wat daar op lijkt . We vragen om koffie en een sandwich . We mogen buiten plaats nemen en binnen wordt de tafel voor ons gedekt , brood klaargemaakt en een kan heet water neergezet met Nescafe oploskoffie . Dan wordt een raampje opengeschoven , worden we binnengeroepen en kunnen we aanvallen ……Zo gemoedelijk en leuk en het smaakt als een koningsmaal ! Bedankt lieve mensen , die bijna nooit een vreemdelingen zien en erg op zichzelf zijn aangewezen ! Moe maar voldaan maken we de wandeling terug naar de tender , weer geen wachtrij , en laten ons naar boord terugvaren . Geweldige dag gehad !!!!
De komende vier dagen zijn we op de Pacific , op weg naar Paaseiland .

• 31 December 2013 - 08:37

Ymkje:

Indrukwekkend

• 31 December 2013 - 12:53

Jan-Hein & Betty:

Hoi P&T, weer een fantastisch verslag. We hebben er van genoten!
    Wij wensen jullie alvast een goede jaarwisseling én al het goede voor 2014. Vooral gezondheid én een mooie tijd in jullie nieuwe stulp.

• 31 December 2013 - 15:15

Van Der Meer. Theo:

Mooi verslag, iedereen heeft over dit eiland een eigen idee al naar gelang de leraar/llerares op de middelbare school het heeft verteld.
    Blijf genieten,
    Tiny en zTheo

• 31 December 2013 - 15:44

Marcel:

wat een verslag jongen geniet van deze dagen
    en alvast een gezond 2014 en een sportief
    en we zien naar het volgende verslag uit

• 01 Januari 2014 - 12:26

Marja:

Hoi luitjes. Wat een belevenissen maar weer daar! Het lukt nog steeds niet om reactie van Ma bij jullie te krijgen... Groetjes en lekker luieren aan dek in d
    e zon :-)

• 01 Januari 2014 - 17:11

Ma Bos:

Hoi luitjes,weet niet of het nu lukt maar probeer t weer.gezellige fisite gehad van jolan en wilco en kids en worden jullie al weer lekker bruin? Fijne dagen op zee hoor en liefs. Van mij hooii dikke kus

• 04 Januari 2014 - 21:52

Jolanda Slob:

prachtige verhalen weer, geniet ervan!!