dag 3 : Zodiacvaart - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu dag 3 : Zodiacvaart - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

dag 3 : Zodiacvaart

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

04 Januari 2015 | Brazilië, Manaus

Dag 3 … Op de Amazone ….
Kwart voor vijf schrikken we wakker van het geluid van ankeren . Maar dat geeft niet want we moeten er toch om vijf uur uit ! Klaar maken voor de Zodiac vaart ! Eerst even opfrissen , insmeren met zonnebrand melk en deet tegen de muggen en dan maar even buiten kijken : Het is nog hartstikke donker . De eerste zodiac zwemt al en maakt zich klaar voor een verkenningstocht . Als die terugkomt zijn wij aan de beurt . We zitten bij de eerste lichting ! Om zes uur moeten we ons melden , krijgen een “buskaartje “en komen al vrij snel in de tweede zodiac terecht . We treffen het want we hebben Klaus Kiesewetter aan boord , de boord lector die de verkenningstocht heeft meegemaakt … ze hebben dolfijnen gezien …We vertrekken en moeten een stuk Amazone oversteken om dan de heldere zijrivier Rio Solimoes in te varen . We passeren het kleine dorpje ( een paar hutten en een tankstation voor de gemotoriseerde kano’s ) Cuxiu Munien en worden daar aangeroepen door onze kapitein die daar aanwezig is . Hij wil iemand van het dorp bij ons aan boord plaatsen maar onze Klaus vind dat dat niet mogelijk is . Pas veel later begrijpen we het “waarom “maar dat komt nog ….We varen een smaller gedeelte in maar roze dolfijnen zien we niet …wel een paar Amazoneraven , Grote zwarte vogels die een beetje op aalschovers lijken . Ook die zijn trouwens aanwezig . Het wordt smaller en groener , overal hoor je vogels , vaak het gekras van papagaaien . Die zien wel vliegen maar alles in zwart wit …. Kleuren zie je niet , jammer . Het is vooral de prachtige natuur van bomen en struiken die boeit . We varen een nog smaller stuk binnen waar we een tijdje zonder motorgeluid blijven drijven … je hoort alle geluiden om je heen van de ontwakende natuur . overal springen visjes boven water , voer voor de dolfijnen of een piraña misschien ? Prachtige mengeling van kleuren groen…. Na een tijdje gaat het verder en ineens ontdekken we dolfijnen . Het is een prachtig gezicht , ze zitten overal maar komen niet ver boven water , je ziet alleen de bovenrug en vin …. Het wordt tijd om weer naar boord te gaan , we hebben al meer tijd gebruikt dan was toegestaan , dus het gas erop . Tot Klaus roept van Stooopppp !!! We varen weer rustig en zien een door hem ontdekte kingfisher ( ijsvogel) die hier groter is dan bij ons in Nederland en ook niet zo mooi blauw maar zwart/grijswit. Dan moeten we toch weer verder en komen opgetogen bij het schip aan . Eerst meer even bijkomen met een ontbijtje want dat was er vanmorgen bij in geschoten . Buiten is het onderhand meer dan 32 graden geworden en helemaal zonnig dus zeer warm . Omdat we toch een beetje beweging willen hebben gaan we naar het fitness centrum om even te fietsen . Het luie zweet moet er uit . Na een half uurtje afzien vinden we dat we wel een kopje thee hebben verdiend en doen dat in de palmgarten . Het is er heel rustig , behalve een groepje officieren …. Het zijn de kapitein en zijn mannen samen met de dorpeling die mee wou varen en een oud vrouwtje …..het blijkt de dorpsoudste te zijn en ze kakelt er lustig op los . Als ze na een tijdje vertrekken ontdekken ze ons en de dorpeling stelt zich voor en schud ons de hand . Het energieke oude vrouwtje krast Bom Dia !en kijkt ons glunderend aan .... Byzonder , jammer dat we het fototoestel niet bij ons hebben . Maar dat halen we snel op en beneden in het schip ontdekken we het groepje weer …. Trijn vraagt of ze een foto mag maken en dat was aan geen dovemans oren gevraagd . Als een volleerd fotomodel ging ze met Trijn en de kapitein op de foto … Als dank ook nog een dikke knuffel , prachtig . En weg voeren ze in hun kano , terug naar het o zo kleine dorpje in de eenzaamheid waar nooit iets gebeurd …….Nu zijn we weer ankerop en vervolgen onze weg , het oude vrouwtje heeft twee mensen blij gemaakt !!!
We zetten koers naar Jutai waar we morgen aan land gaan !!

• 05 Januari 2015 - 00:05

Ymkje:

Elke x denk ik shit had mijn iPad moeten pakken. Maar als ik weet dat jullie geschreven hebben, gun ik t mijzelf niet aan tijd om dat ding op te halen. Zo'n nieuwsgierige honger heb ik. Prachtige foto's mooi verhaal. Dit is trouwens geen klein bootje wAr jullie opzitten. Geniet nog maar verder dan doe ik t een paar uur later! Xx

• 05 Januari 2015 - 00:05

Ymkje:

• 05 Januari 2015 - 05:19

Marcel:

wat een mooi verhaal geniet er van

• 05 Januari 2015 - 08:27

Alie En Jan:

wat zit dat leuk in elkaar, zo met die zodiac een smalle zijarm in. Geluiden zijn heel indrukwekkend als er verder nergens motoren of zo zijn. Wel raar blub-water. Komt dat door het uitlogen van de grond (op Tasmanië gezien, glashelder bruin water) of spoelt het ergens vandaan?
    We genieten van jullie verhaal.

• 05 Januari 2015 - 09:46

Theo Van Der Meer:

Wat is het weer leuk om jullie te volgen op jullie avontuurlijke reis.
    Wij genieten via jullie blok intens mee
    Tiny en Theo

• 05 Januari 2015 - 13:12

Hillie :

Bedankt voor jullie mooie verjaardagskaart. Heel erg lief!
    En wat moet dat een prachtig gezicht zijn geweest, die roze dolfijnen. Bijzonder hoor.
    Lekker genieten verder.
    groetjes, Hillie

• 05 Januari 2015 - 15:21

Stefan En Jeanet:

Wat een mooi verhaal van die dorpsoudste... Zie het al helemaal voor me! Heel veel plezier!
    Liefs

• 06 Januari 2015 - 09:15

Jan-Hein (mede Namens Betty):

Hoi T&P,
    wij genieten weer van jullie geweldige verslagen en zijn natuurlijk stik jaloers!!!!!
    Groet,
    Betty en Jan-Hein