Iquitos - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Iquitos - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Iquitos

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

09 Januari 2015 | Peru, Iquitos

Iquitos , Peru
Onze eerste georganiseerde tour : Iquitos . Per bus en boot ! Nou , die bus is prachtig , aan de buiten kant zie je wel iets van metaal en in de voorkant zit glas , maar verder is de hele bus van hout met een zware houten plankenvloer (!) De ramen bevatten geen glas , dus is dit onze airco …. We kunnen amper met 2 man op de bankjes zitten , maar wat is het een leuke bus ! Vrolijke kleurtjes …… en achter de chauffeur staat een gedeelte van de motor , de rest zit onder de vloer …..Iquitos is een vrij grote stad midden in het oerwoud met 400.000 inwoners en is alleen per schip of per vliegtuig te bereiken . Daarom rijden ook hier bijna geen auto’s . Toch is het ontzettend druk want de brommers en heel veel tuk tuks rijden hier als gekken door de straten …. Er schijnen ook veel ongelukken mee te gebeuren ! Het busje baant zich vrolijk een weg door dit gekkenhuis wat ons heel erg aan Vietnam doet denken . Het is geen avontuurlijke excursie want gewoon een sight seeing tour door de stad die niet bepaalt opvalt door z’n mooie gebouwen . Zoals gezegd : het is druk , ook veel wandelaars , en heel veel Peruanen groeten je weer vriendelijk als we voorbijrijden . Ik heb even sjans met een dame die me handkusjes toewerpt ….. Ze is wel ver boven de 60 maar wat maakt het uit…. Soms stoppen we voor een stoplicht naast een andere bus met inlanders die dan vrolijk beginnen te zwaaien … Dit blijft toch apart!! Ze zijn zo vrolijk in hun armoede want echt rijk is het hier niet . De meeste huizen zijn van hout hoewel ook ( in de binnenstad ) van steen . Voor de bankgebouwen staan enorme rijen mensen te wachten : Volgens onze gids om hun rekeningen te betalen . De enige manier . De meeste mensen hebben geen computer , zelfs nog maar pas telefoon ….Wat ook opvalt : er zijn helemaal geen parkeerplaatsen , de auto’s die er zijn staan overal en nergens en brommers staan zij aan zij aan de kant van de weg . Het enige gebouw wat een beetje opvalt is “het ijzeren huis “, een gebouw van ijzer gebouwt door de heer Gustave Eiffel , inderdaad die van de Eiffeltoren .Wij rijden over een ontzettend drukke markt naar de kant van de rivier Itaya , een zijtak van de Amazone , en gaan met een bootje naar de drijvende stad Belén . Dit is het armste gedeelte van de stad waar 70.000 mensen wonen in drijvende (houten)huizen en huizen op palen vanwege de sterk variërende waterstand . Wel indrukwekkend om deze armoedige onderkomens te aanschouwen ook al lachen en zwaaien de mensen o zo vriendelijk. Je ziet kinderen zwemmen , vrouwen gehurkt op de hand wassen , mannen vissen en rond varen , een WC op palen bij het huis terwijl ze hetzelfde rivierwater als drinkwater gebruiken …. Maar deze mensen zijn een natuurvolk en dit zo gewend . Maar ze worden toch vaak ziek van de parasieten …..Het is een probleem verteld onze gids eerlijk . Na dit alles een poosje te hebben mogen bekijken scheuren we weer terug naar de aanlegplaats , het bootje met aanhangmotor haalt een enorme snelheid ….Aan de wal gekomen gaan we nog even lopend de markt op . Een drukte van jewelste natuurlijk , weer overal vlees en vis met muggen erop , hoewel ze wel met een waaier proberen deze weg te houden wat dus niet lukt …..De groente en fruit tentjes steken hier kleurig bij af . Nog even een stukje geschiedenis : Iquitos is in 1750 door missionarissen gesticht en groot geworden door de kurk handel . Toen die terug begon te lopen kwam de houthandel en tegenwoordig bestaan ze hier vooral van Toerisme , handel en olie . Wij hebben trouwens weinig touristen gezien , behalve die van ons schip…..Als we met onze houten bus weer in de haven aangekomen zijn aanschouwen we nog even het lossen der vrachtschepen die met de boeg aan wal liggen en lopend (!) worden gelost door tientallen sjouwers net als bij ons honderd jaar terug . Er is in geen velden of wegen een hijskraan te ontdekken . Maar ze hebben hier geen haast , het leven kabbelt zich voort ……

• 09 Januari 2015 - 05:18

Marcel Teitsma:

wat een verslag je beleeft het als ware mee we genieten er van
    de foto s ook weer mooi ga zo door

• 09 Januari 2015 - 09:31

Alie En Jan:

Prachtig verslag weer en je hebt gelijk, als ik naar de plaatjes kijk zie ik Laos, Vietnam en zo, Die houten huisjes zien er wel anders uit dan de huisjes hierachter in IJlst (alleen de kleur komt overeen). :)

En complimenten voor jullie trouw, elke dag een verhaal, knap hoor.

• 09 Januari 2015 - 09:46

Ymkje:

Wat is nu leuker dan wakker worden en weer zo n mooi reisverslag te lezen! Hoe weet je trouwens dat die vrouw 60 is Piet? Halong bay is er niets bij. Dit is wat je noemt een drijvende stad. Mooie foto's ook wacht al weer op de volgende. Le goeds daar.

• 09 Januari 2015 - 09:46

Ymkje:

• 09 Januari 2015 - 09:57

Theo Van Der Meer:

ik begin elke morgen naar jullie verslag uit te kijken.
    Lees het met heel veel genoegen en geniet van jullie avontuur.
    Indrukwekkend mooie foto's van een bus met houten vloer.
    Blijf schrijven ,
    Theo van der Meer

• 09 Januari 2015 - 16:31

Marja:

ik heb al weer een hoop mooie verhalen en mooie foto's zien langskomen. Mooi dat jullie er weer zo lekker van kunnen genieten , ga maar lekker zo door want voor je het weet is het al weer dat kouwe kikkerlandje ..... Groetjes en nog veel plezier !

• 09 Januari 2015 - 18:46

Betty En JanHein:

We hebben t maar goed hier ondanks vaak gemopper. Deze reis weer een uitstekende manier om dat je te realiseren.
    Nog veel plezier jullie beiden...

• 10 Januari 2015 - 11:26

Ma Bos:

Leuk om dit allemaal te lezen en zien dat het bij jullie mooi weer is! hier is het steeds stormweer
    dus jullie missen niks hoor,het grootste gedeelte van de vacantie zit er al weer op, dus geniet
    nog maar lekker en alvast een heel gezellig weekend. Lieve groetjes van hier en een dikke kus hoooi