Dag 5 - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Dag 5 - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Dag 5

07 Januari 2015 | Brazilië, Manaus

Hallo hier zijn we weer met ’t laatste nieuws …..
Vandaag een kleine teleurstelling , we gaan nl niet van boord in Tabatinga …. Het wordt alleen een technische stop . Dit komt niet zoals op zee wel eens door harde wind en te hoge golven maar door de lage waterstand van de rivier , waardoor we minder snel varen . Het is regentijd maar de regen wil nog niet zo snel komen , hoewel we daar gistermiddag niet veel van konden merken want de lucht werd in enen pikzwart en er volgde een enorme onweers /regen bui , het zicht was compleet weg . Vanochtend is het bewolkt maar een heerlijke temperatuur van zo’n 26 graden . We varen dicht langs de oever zodat we het oerwoud goed kunnen bekijken . Dieren zien we niet alleen een paar vogels . Op het achterdek vliegen zwaluwen als gekken heen en weer en later op het voordek zitten we ineens in een zwerm bijachtigen ….Dus snel maar even naar binnen . De Amazone is zo’n 6800km lang , ontspringt in de Andes en is tegenwoordig de langste rivier op aarde , en varieert qua breedte van een paar honderd meter tot een paar kilometer . Het water van de Amazone is hartstikke bruin . Dat komt door erosie van de rode aarde waardoor er sedimenten mee worden gevoerd . De zij rivieren zijn helderder en als ze in de Amazone stromen zie je duidelijk scheidingen omdat de samenstelling van het water tegengaat dat het zich onmiddellijk vermengd …. Er komen ongeveer 5000 (!) soorten vis in voor waaronder dus de roze én grijze dolfijnen . Aan de oever zie je niets anders dan bomen en nog eens bomen en daartussen soms een hutje aan het water of een kleine nederzetting bewoont door Mezstiesen . Het vervoer kan alleen ( met kano’s ) over water . Als we een nederzetting passeren komen kinderen enthousiast naar de waterkant rennen om te zwaaien !! De bomen zien er op sommige plaatsen dood uit , soms hele stukken . Dit komt door de lage waterstand . Als het water weer hoger komt worden de bomen weer groen net als bij ons in de winter / zomer . Straks stoppen we dus wel in Tabatinga voor de Peruaanse en Colombiaanse douane maar varen dan door om morgen op tijd in Pevas, Peru te zijn zodat we daar wat langer(waarschijnlijk met behulp van de zodiacs) de wal op kunnen . We zijn benieuwd …..
Tot morgen

• 07 Januari 2015 - 05:13

Marcel:

jammer dat jullie niet van boord mogen volgende keer beter
    mooi verslag ga zo door dan kunne we er ook van genieten

• 07 Januari 2015 - 10:35

Theo Van Der Meer:

Wij volgen jullie reis op de voet en genieten van het verhaal en de mooie foto's