vierde dag , Jutai , Brazilië - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu vierde dag , Jutai , Brazilië - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

vierde dag , Jutai , Brazilië

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

05 Januari 2015 | Brazilië, Manaus

Dag 4 , Jutai , Brazilië
Vanochtend ging de wekker om 7 uur ! We gaan voor anker in de zijrivier Rio Jutai , die als we buiten komen wemelt van de roze dolfijnen ! We krijgen 2 ½ uur van de kapitein om ons in het dorp Jutai te vermaken terwijl het schip in die tijd even verder vaart om water in te nemen . We gaan met tenders aan wal want er is een steigertje ! Dit gaat allemaal heel vlot te werk dus staan we om een uur of negen aan de al van de hitte zinderende wal , dat wil zeggen nadat we gedropt zijn en een paar houten loopplanken en een steile trap hebben overwonnen ,ja je moet hier wel goed ter been zijn !! Het dorp Jutai is de “hoofdplaats “ van de provincie die zo groot is als Zwitserland en maar 18.000 inwoners telt ….waarvan de meeste dus in dit dorp wonen . Aan het water liggen drijvende huizen , werkplaatsen en winkels . het is er een komen en gaan van gemotoriseerde houten kano’s , met vissers erin of complete families …. Aan het begin van het dorp staan een beetje armoedige houten huisjes en overal speelt het leven zich vooral buiten af . Er zijn heel veel kinderen en steeds vragen we even of we wel mogen fotograferen , maar dat vinden ze prachtig . Ze hangen uit de ramen zonder glas en duiken even weg als we ze aanspreken maar komen dan weer tevoorschijn en lachen en zwaaien ! Ook de ouders zijn erg vriendelijk en lachen en zwaaien . Sommigen schudden je de hand ….. Veel buitenlanders komen hier ook niet , en dan in één keer 350 man ….Taxi’s zijn hier niet , auto’s ook niet trouwens , maar wel veel motoren . Daar kun je ook een ritje mee maken ( Achterop wel te verstaan ) Maar wij lopen liever , hoewel het erg warm is en onze kleding drijfnat wordt . In de “binnenstad” zijn wat modernere huisjes en winkeltjes en zien de mensen er ook vrij modern uit . Er is ook een McDonald s hoewel die hier McBritto’s heet want de Amerikaanse versie mag hier niet ….. Ze gebruiken wel hetzelfde logo …..We komen langs een “garage “waar ze benzine in flessen verkopen voor de motoren …..En overal vrolijke mensen …. Met als voertaal Portugees wat wij niet spreken dus wanneer ze wat tegen je zeggen weet je geen antwoord want Engels verstaan de meeste niet op een paar jongeren na . maar dat geeft niet !We willen nog even naar de waterkant want willen eigenlijk de drijvende huizen wel eens zien , maar moeten daarvoor wel een flink eind lopen en afdalen via een moeilijke trap . Die van hout is zoals bijna alles hier want dat is genoeg aanwezig in het Amazonegebied . Maar sommige planken zitten niet heel goed vast dus het blijft uitkijken . We komen beneden en klauteren over wankele planken om bij een huis te komen . Dit blijkt een winkel aan het water te zijn dus daar nog maar een paar flesjes drinken gekocht . Goed voor de plaatselijke economie . Weer vriendelijke mensen ….kano’s vliegen af en aan . Onze 2 ½ uur zitten er op dus we klauteren maar weer terug naar de vertrekplaats van de tenders . Maar die zijn er nog niet , het schip ook niet dus vermaken we ons daar maar even want er is schaduw !!! En er komt een Amazone veerboot binnen en het wordt een drukte van jewelste want veel passagiers moeten eraf , ook weer over wankele plankjes en bagage wordt naar beneden gegooid en opgevangen , het is prachtig Mannen sjouwen af en aan over de plankjes met zware lading op de rug ….. Plotseling komt er een tender voor ons aan en vind nog een plaatsje om aan te meren , wij gaan nog niet mee . we genieten hier nog even van de bedrijvigheid , vooral als er nog een Amazone boot aankomt en het plekje van de tender inneemt en dit gaat niet zachtzinnig , kano’s worden aan de kant gedrukt en de andere veerboot geraakt ….en nog meer leven in de brouwerij als de mensen en lading van boord gaan ! Voor onze tenders is er geen andere plaats meer dan opzij van de eerste veerboot . Dit betekend dat wij ook over de plankjes moeten , over de veerboot en zo de tender bereiken . Gelukkig gaat alles goed en vinden wij en onze medereizigers het héél avontuurlijk !
Morgen zijn we in Tabatinga en kunnen de grens passeren naar Colombia !!
Ps We hebben hier geen bereik met onze telefoons dus bellen / berichtjes sturen gaat niet….

• 05 Januari 2015 - 22:36

Betty En JanHein:

Weer genoeg beleefd vrienden en nog veel voor de boeg. Hoop dat je nog wat plaatjes van de roze dolfijnen hebt kunnen maken!

• 06 Januari 2015 - 05:15

Marcel Teitsma:

waar zijn de foto s van de dolfijnen
    maar jullie beleven nog eens wat geniet er van

• 06 Januari 2015 - 20:25

Rinus En Greerje:

Hallo globetrotters, wat een indrukken daar hé in het Amazonegebied. We herkennen veel van jullie belevenissen en weten ook dat het soms moderner is dan je zou denken. Wij zagen zelfs een auto met Herbal Life erop gedrukt in een gehuchtje! Wat ons erg bij is gebleven was de excursie door het regenwoud met een gids die een kapmes hanteerde om de baan vrij te maken. Prachtig gewoon en inderdaad heeel veeel groen en weinig bloemen - die we wel hadden verwacht. Op de terugweg deden we Duivelseiland aan en daar waren veel kleurige bloemen én vogels in tegenstelling tot de 2 weken Brazilië daarvoor.
    Je schrijft erg leuk Piet, dus we blijven jullie op de voet volgen! Nog veel plezier samen en geef de oren en ogen goed de kost (maar dat zijn we van jullie ook niet anders gewend....)
    Hartelijke groet van Rinus en Greetje