Halifax - Reisverslag uit Halifax, Canada van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Halifax - Reisverslag uit Halifax, Canada van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

26 Oktober 2015 | Canada, Halifax

Halifax
Nadat we de St. Laurensbay achter ons hebben gelaten stomen we de Atlantische Oceaan op langs de kust van Nova Scotia (nieuw Schotland ) Temperatuurtje van zo’n 12 graden …de temperatuur schommelt hier behoorlijk , wij niet want veel wind is er niet… Prachtige namen hier , Labrador schiereiland en Newfoundland liggen aan bb. We leggen aan in Halifax . Deze natuurlijke havenstad werd in 1749 gesticht door de Britten als militaire basis . In December 1917 vond hier een enorme explosie plaats in de zeestraat van Halifax door een aanvaring tussen een Frans Marine-munitie schip de Mont Blanc en een Noors schip de Imo wat een enorme vloedgolf veroorzaakte met een enorme verwoesting van de stad tot gevolg en 1900 doden ….Tijdens de tweede wereldoorlog werden hier de Noord Atlantische konvooien gevormd op weg naar Great Britain . Hier in Halifax kwamen vele emigranten binnen die in Canada een nieuw leven wilden beginnen , waaronder veel Nederlanders . Ook slachtoffers van de ramp met de Titanic kwamen hier binnen maar op een andere manier dan gehoopt want zij liggen begraven op een kerkhof alhier….Wij naderen de stad terwijl het langzaam licht wordt en onder de tonen van een doedelzakspeler en een tamboer leggen we aan waar de vele emigranten aan wal gingen : pier 21 . Al snel en heel vroeg staan we aan de heel zonnige en 10 graden warme wal en gaan we op weg naar het kerkhof waar de slachtoffers van de Titanic liggen begraven . Dit zou volgens 2 aardige dames van de tourist information een uur heen en een uur terug lopen zijn , wel erg ver . Eenmaal op weg en de route volgend die zij ons hebben gewezen lijkt het toch wel erg ver en slaat de twijfel toe : gaan we verder of toch maar niet . Eerst terug …de vesting beklimmen met uitzicht over de stad … Toch maar verder ….of niet ? Ja hoor , we lopen weer maar het uurtje blijkt wel anderhalf uur !! Maar het is de moeite waard . 150 slachtoffers liggen er begraven , van passagiers tot scheepslui , sommigen naamloos ,kleine kindertjes , triest maar interessant .Terug lopen we een andere route , naar het maritiem museum waar we prachtige foto’s zien van de konvooien die hier gevormd werden in wo2 , maar ook van de enorme explosie die de stad een aanblik gaf die doet denken aan Hiroshima ….Het hoofddoel van ons zijn de overblijfselen van de Titanic die hier worden tentoongesteld , waaronder een complete dekstoel , en gedeeltes van de trapleuning van de grand staircase ,waarvan één is bedoelt om aan te raken . Wij hebben dus een stukje Titanic “gevoeld” . Bijzonder !! We gaan weer op pad en lopen terug naar pier 21 waar een prachtig museum is gevestigd over de emigranten . Hier zijn na wereldoorlog 2 -250000 vluchtelingen uit Europa binnen gekomen ….Tijdens diezelfde oorlog weren hier duizenden kinderen uit GB heen gestuurd om te overleven …Rare tijd . Het geeft een apart gevoel dat wij op dezelfde plaats zijn binnengekomen dan al die mensen . Alleen vertrekken wij daar ook weer . En wel weer onder de prachtige klanken van onze doedelzakspeler en tamboer , we zijn per slot van rekening in nieuw Schotland !! Morgen doen we Bar Harbour aan en zijn we dus in de VS . Maar eerst moeten we dan weer één voor één verschijnen voor de Amerikaanse douanebeambten aan boord …….zucht …Groetjes

• 27 Oktober 2015 - 05:15

Marcel:

wat een verslag zo op de vroege ochtend maar geniet er van tot de volgende keer

• 27 Oktober 2015 - 07:01

Betty En JanHein:

Genieten voor jullie! Zeker bijzonder die Titanic overblijfselen. Spreken jullie snel weer! Groetjes

• 27 Oktober 2015 - 08:06

Alie En Jan:

wel echt een beetje Schots en ze zijn daar trots op. Wat een mooi weer en wat hebben jullie veel gezien op die paar uur. Voor ons al weer lang geleden dat we er met een bustour waren. Oh, plaatje 4 heeft kuren, laadt niet in, toch het gevoel dat ik daarmee wat mis.

• 27 Oktober 2015 - 08:28

Truus En Arie :

Veel plezier in die prachtige hoek van de wereld. Het is weer een plezier om de verslagen te lezen.

• 27 Oktober 2015 - 11:17

Hillie:

mooi verslag Piet. Nooit geweten van die explosie en de vele doden. En 25000 vluchtelingen opgenomen.....dat gebeurde toen gewoon. Fijne dagen nog.

• 27 Oktober 2015 - 21:15

Janpiet En Willy:

Wat een verhaal Piet en Trijntje heel veel plezier.

• 28 Oktober 2015 - 19:53

Yvonne:

Wat weer een bijzondere dag voor jullie. En net als Hillie al opmerkte, 25.000 vluchtelingen opgenomen! Uniek om hier 'bij' te zijn! Wens jullie nog hele fijne dagen aldaar, lfs