Van Durban - Zuid Afrika naar Lesotho - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Van Durban - Zuid Afrika naar Lesotho - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Van Durban - Zuid Afrika naar Lesotho

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

20 Februari 2013 | Lesotho, Maseru

Durban
Terwijl ik dit schrijf moet ik goed proberen de goeie toetsen te raken op de laptop want het is windkracht 7 en het schip gaat behoorlijk te keer . Dit is geen schip voor zeeziek gevoelige mensen !
We gaan een lange dag maken met fourwheel drives over de Sanipas .Het is een lange tour , zo’n 14 uur duurt het in totaal . Het zou vandaag regenen , maar het weer ziet er fantastisch uit , hopen dat het zo blijft . . . . 24 Graden en zon ! Eerst moeten we 3 uur in de bus naar Sanipas Lodge waar we even stoppen en dan worden verdeeld over de four wheel drives , zo’n 7 man per auto . Sommige mensen kunnen moeilijk een plekje vinden en mopperen nog al wat , maar als er een korte onweersbui losbarst is er ineens plaats genoeg !! Dus op weg , het is weer droog en de enige bui die dag blijkt later !! Eerst gaat de weg nog wel maar hij wordt steeds onbegaanbaarder : Stenen op de weg , onmogelijke bochten , over stromen water van watervallen , prachtig !!! Deze (Zwarte) chauffeurs zijn speciaal opgeleid om deze weg te berijden , andere auto’s mogen hier niet komen . Soms rijden we op 10 cm afstand van een enorme afgrond , wel een beetje eng . Het uitzicht op de Drakensbergen zoals die hier zijn genoemd door de Nederlanders is geweldig . We zijn op weg via de Sani pas naar het koninkrijk Lesotho , een land binnen een land , Zuid Afrika . Hier woont een natuurvolk op een plateau op zo’n 3 km hoogte . Daar gaan we heen ! De tocht omhoog duurt meer dan 2 uur , we zien prachtige planten ( o.a. vuurpijlen ) soms groepjes bavianen , en plots zijn we omgeven door een schaapskudde : het gaat allemaal net goed op dit smalle en soms steile pad !! Plots stopt de groep auto’s : kokende motor !! Geen nood , iedereen uitstappen en genieten van het uitzicht , de zwarte mannen zoeken met flessen een stroompje en koelen de motor ! Geweldig toch . Onze chauffeur , Nicolas ,draagt het voetbalshirt van het nationale elftal van zuid Afrika dus het gesprek komt al snel op voetbal . Als ik vertel dat we het team en de Fuvuzela geweldig vinden wordt ik omarmt . . . .Verder gaat het weer , we komen bij de grenspost van Zuid Afrika waar we onze paspoorten moeten laten zien , een houten hut met een slagboom . . . . Als we na veel toeren op zo’n 2875 meter aankomen moeten we naar de douane van Lesotho en krijgen een stempel in het paspoort . De eerst mensen die we hier treffen zijn backpackers en komen uit Nederland, uit Gorinchem . . . . We wandelen door het dorp . Prachtige ronde hutten met rieten daken en ramen en deur omdat het hier heel koud kan worden , zelfs sneeuwen . . . dat is ook de reden dat de mensen hier in blanckets gekleed gaan , ze zijn helemaal bedekt door deze kleden , alleen de ogen zijn vrij . Sommigen zien er iets meer “Westers “uit , hebben een spijkerbroek aan . Af en toe zien we grijze marmot achtige diertjes lopen , dit zijn Dassies en verwant aan de olifant ( ! ) De mensen zijn heel verlegen , er wordt voor een hut een meisje geknipt door een kapster en op de vraag of we mogen foto graveren giechelen de meisjes en draaien het gezicht om . Op het laatst mag het toch maar doet de kapster wel de kam voor haar ogen . . . . .Trijntje koopt er een trechtervormige hoed wat het symbool van het land is en zelfs in de vlag verwerkt is . Iemand is ooit op het idee gekomen om hier een pub te bouwen voor de bezoekers en dit is dan de hoogstgelegen pub van de wereld . . . . De schitterende schaapsherder komt ondertussen ook aan met z’n kudde dus daar zullen we op weg naar beneden geen last meer van hebben ! Deze mensen zijn een echt natuurvolk , en alleen bereikbaar via de weg die wij hebben gevolgd en een weg aan de andere zijde van het plateau . Grotere auto’s dan die van ons kunnen hier niet komen . . . .We moet weer op weg , maar eerst weer via de grens post voor een controle ! Wij gaan via dezelfde moeilijke weg weer terug en afdalen blijkt nog moeilijker dan omhoog , af en toe glijd de auto wat door , maar alles gaat goed en na een fascinerende rit komen we beneden aan bij een prachtig gelegen lodge waar we verfrissingen krijgen en thee en koffie . Even alle indrukken verwerken ! Dan stappen we weer in de bus voor 3 uur terugtocht waarbij de meesten van ons in slaap vallen . . . . . Terug op het schip om 9 uur mogen we gelukkig nog naar het restaurant , hoewel dit officieel al gesloten is , voor een maaltijd . Tijden de tour hadden we een lunchpakket mee om geen tijd aan “eten “ te verliezen . Het was één van onze mooiste tours . . . . . . .

• 05 Maart 2013 - 19:29

Ymkje:

Vlgs. mij is het na vertellen van het avontuur een ware opluchting!

• 06 Maart 2013 - 04:55

Alie En Jan:

We zien zeangskomen en deze heb ik e ven gescabd. Maar goed lezen doen we straks na thuiskomst, want zoals je weet is internettijd aan boord nogal prijzig. Ik typ nu vanuit Melbourne. We verheugen ons op Sydney overmorgen. Als we het halen, want volgens het Princess-krantje wordt het morgen 300 gradeb Celsius. We genieten volop en zo te zien hebben jullie dat ook gedaan. Liefs van ons Alie en Jan

• 06 Maart 2013 - 05:09

Marcel:

het is weer als van ouds het verslag is geweldig en de foto's ook