Kaapstad - Zuid Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Kaapstad - Zuid Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Kaapstad - Zuid Afrika

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

24 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Kaapstad
Vroeg in de ochtend naderen we Kaapstad gehuld in prachtige zachte kleuren . . . . Schitterend gezicht ! We meren af in het Duncan Dock wat gelegen is op loopafstand van het stadcentrum , tenminste voor ons , en het Victoria & Alfred Waterfront , een modern winkel en uitgaanscentrum wat dag en nacht leeft ! Na het ontbijt gaan we op weg . Volgens vele beschrijvingen schijnt het niet veilig te zijn om je lopend vanaf het schip naar de stad te begeven , maar we zien meer passagiers dat doen dus wij gaan ook maar . . . . We hebben per slot Madagaskar en Mozambique overleefd ! Maar er is een keurige en goed aangegeven wandelroute met op veel plaatsen bewaking , en er lopen overal mensen . Wel valt op , en dat is bij alle steden het geval , dat hotels , sommige wijken en huizen compleet ommuurd zijn met prikkeldraad aan de bovenkant . . . . . .Maar we voelen ons geen moment onveilig , en beginnen meer “last “ van de warmte te krijgen ! Overal zien we leuke straatnamen , zoals Heerengracht , Waterkant , Keeromstraat , e.d. de Nederlandse history is alom aanwezig. Na het standbeeld van Jan van Riebeeck en zijn vrouw die hier in 1652 landden , en hier een verversingspost oprichtten voor de VOC schepen op weg naar Azië , bezoeken we het kasteel “de goede hoop “wat dezelfde persoon hier bouwde om de Nederlanders te beschermen tegen aanvallen van de inboorlingen . . . . Hiermee was Kaapstad een feit ! De oorspronkelijke bevolking wilde geen handel drijven en niet voor de Hollanders werken , dus werden slaven uit Madagaskar en Indië gehaald om werk te verrichten ! Wat waren wij toch lieverds in die tijd . . . .Nazaten van die slaven hebben hier een prachtige wijk in Kaapstad nagelaten , Bo Kaap geheten , met fel gekleurde huizen ,nu een Juppie wijk . Het kasteel is het oudste gebouw van Kaapstad en is prachtig . Het herbergt veel spullen uit de oudheid , helaas mag je die niet fotograveren , maar alles zit bij ons “in het koppie “. Na het kasteel wandelen we verder langs de City Hall waar Nelson Mandela in 1990 zijn eerste speech vanaf het balkon hield , nadat hij was vrijgelaten uit de gevangenis . . . . Verder lopen we door de stad , ineens enorm kabaal en honderden mensen met vlaggen en spandoeken ! Een demonstratie ?! Nee , er wordt een film opgenomen , de naam weten we niet . . . We komen aan in de Compagnie garden , opgebouwd door de VOC om de mensen van groente te voorzien , nu een prachtige siertuin . Prachtige gebouwen in de buurt , o.a “Het Tuinhuis “ en het “Raadhuis “. Verderop staat de Slave Lodge waar de slaven werden geherbergd door onze mensen (!) en wat ook fungeerde als gevangenis . Onze voettocht gaat verder na eerder genoemde Bo Kaap , en dan houden we het eerst voor gezien . We nemen een taxi naar de lift voor een bezoek aan de Tafelberg . Er staat wel een rij mensen te wachten maar het gaat toch vrij snel en we stappen in de roterende lift naar boven . Het uitzicht veranderd dus steeds en is fenomenaal !!! Dat geld natuurlijk ook voor als we boven zijn aangekomen , want het is ook nog eens prachtig helder , wat hier maar 20 dagen per jaar voorkomt wordt ons verteld . Je zit op dik 1000 meter hoogte , de temperatuur is vandaag aangenaam , want koeler dan in de stad ! Eerst maar eens koffie drinken hier en lunchen , daar zijn we wel aan toe . Daarna op pad over de berg , met overal een schitterend uitzicht en soms dwars door het “fijnbos “ zoals ze hier de lage begroeiing noemen die een beetje lijkt op onze heide en kleine boompjes , én prachtige bloempjes ! Voor we het weten zijn we met een afdaling begonnen die soms flink steil gaat waarbij je je moet vasthouden aan touwen of kettingen : we zijn op de verkeerde weg en hijsen ons weer naar boven . In de verte zien we het bekende Robbeneiland waar Mandela gevangen zat , wat heeft dit land een geschiedenis !!!Met de lift bereiken we weer de begane grond , waarna we een taxi nemen naar het Victoria en Alfred Waterfront . Het maritieme leven speelt zich hier af , slepers varen af en aan , je kunt hier ook de boot nemen naar Robbeneiland Oude havengebouwen zijn prachtig gerestaureerd en hebben een nieuwe functie , zoals winkel of restaurant , en er zijn vele hotels en uitgaansmogelijkheden . Na een tijdje hier rondsjouwen houden we het voor gezien . We gaan afkoelen aan boord en nog eens lekker douchen én inpakken want morgen moeten we helaas weer terug naar Nederland . ’s Avonds nemen we afscheid van onze obers waar we veel plezier tijdens de maaltijden mee hebben gehad . We hadden een tafel voor twee , wat wel heel lekker was want er was aanspraak genoeg , we hebben al weer veel “vrienden “aan boord , maar je kunt wel rustig eten zo en we hebben elkaar gelukkig ook nog veel te vertellen !
Na het laatste nachtje aan boord moeten we om 8 uur uit onze hut zijn , en wachten tot half drie om naar het vliegveld te worden gebracht , maar dat is geen probleem , we mogen onze handbagage opslaan in een ruimte , krijgen nog een lunch aan boord en kunnen deze ochtend nog onze gang gaan We gaan nog even naar het V&A Waterfront , vermaken ons best , en rijden dan naar het vliegveld . We passeren de townships , enorme zwarte wijken van hutten en rotzooi , maar er wordt ons verteld dat de regering bezig is om nieuwe wijken te bouwen met wel kleine maar keurige huisjes voor deze mensen . Het zou tijd worden , vinden wij !
Einde van een geweldige reis , voor ons één van de mooiste , maar wel af en toe confronterend vanwege de armoede in sommige landen , en zeker zeer vermoeiend vanwege temperatuur en de vele vele indrukken die je moet verwerken . Wij hebben genoten !

• 08 Maart 2013 - 16:22

Theo:

Wat fijn dat jullie terug kijken op zo'n mooie reis.
    Van het verslag en de foto's hebben genoten
    Kaapstad heeft op ons ook diepe indruk gemaakt en helaas is het verschil tussen
    blank en zwart en rijk en arm nog niets veranderd, jammer maar waar!
    Bedankt voor jullie moeite om ons deelgenoot te maken van jullie reis

• 08 Maart 2013 - 19:40

Marcel:

een mooi verslag ik heb er van genoten jullie verslagen te lezen en de foto's ook
    waneer gaan jullie weer je leeft met jullie mee zon ries tot de vogen de keer

• 09 Maart 2013 - 15:51

Betty:

Wat weer een prachtige reis! De moeite waard om ook eens te doen.

• 09 Maart 2013 - 23:30

Gerda:

Prachtige reisverhalen en even zo prachtige fotoos, is voor jullie ( en een beetje voor ons ) weer een schitterende reis geweest! Het is altijd zo uitgebreid met veel details geschreven, complimenten wederom hoor! Waar gaat de volgende reis heen!? Tot bels en wie weet snel naar de Afrika-film?(!) Liefs ut Reahûs

• 04 April 2013 - 14:54

Alie En Jan:

Eindelijk al jullie verhalen gelezen en met heel veel plezier. De verhalen disndag op de laptop in de lounge op Beijing airport voor onze terugtvlucht en de foto's nu net. Fantastisch en die mestkever is echt een winnaar! Sommige plekken en situaties heel herkenbaar. Port Louis, de tocht op Reunion en Hluhluwe. Daar sliepen we een nacht in een huisje bij de lodge. Geen TV, geen telefoon, geen internet en heel donker, 's nachts de beesten om je huisje en 's morgens bij het opstaan een zebra voor het raam. Ook de rest van Zuid-Afrika prachtig en alle foto's vna die kinderen en bootjes. Heerlijk! Ik ga nu de foto's op de grote PC zetten, zodat ik ons fotoboek kan gaan maken.
    We spreken elkaar binnenkort een keer!