Toliara , Madagaskar - Reisverslag uit Toliara, Madagascar van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Toliara , Madagaskar - Reisverslag uit Toliara, Madagascar van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Toliara , Madagaskar

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

16 Februari 2013 | Madagascar, Toliara

Toliara , Madagaskar
Als we met het schip de haven naderen zien we overal weer houten kano’s met een soort zijsteun , en af en toe een met zeil . Deze ranke bootjes gaan toch ver de zee op met 2 tot 8 personen om vis te vangen . Als we liggen komen er tientallen naar het schip om spullen te verkopen of om te bedelen om bonbon’s ( snoep ) of geld . . . . Ze blijven dit de gehele dag proberen !
Vandaag een excursie naar een botanische tuin met onder andere de beroemde Baobab bomen . We worden weer vervoerd in minibusjes en de tocht van zo’n 15 km gaat dwars door de stad en daarna door het land . De stad is eerst wel even schrikken . Wat een armoede . . . .Overal krotten , rotzooi , en de verharde weg is bezaaid met enorme plassen water . Het heeft hier n.l. de laatste tijd enorm veel geregend wat bijna nooit voorkomt want dit is het zeer droge gedeelte van Madagaskar . Op de weg na is er niets verhard , dus je kunt je voorstellen hoe vies en nat alles is waar de mensen doorheen waden – lopen . Maar het leven gaat gewoon z’n gang en de mensen maken geen ongelukkige indruk . Ze lachen en zwaaien als ze ons zien , en dat doen wij terug natuurlijk . Wat wel meteen opvalt is dat kinderen , die hier met grote getale aanwezig zijn , maar ook veel ouderen meteen ook de hand ophouden en vragen om geld . Maar ja , wij rijden dus dat gaat moeilijk . Overal lopen mensen , soms vervoerd door riksja’s met een man als trekdier , of een ossenwagen met 2 ossen als trekdier , soms een riksja met een fiets er voor , en gewoon mensen op de fiets . Soms zie je een auto of een motor , de auto is meestal een Renault 4 , die je bij ons nooit meer ziet . Handkarren voor vervoer van goederen en soms een vrachtwagen . Vlak voor het park rijden we door een steengroeve waar ze stenen maken om huizen van te bouwen , wat hier overigens niet gebruikelijk is , het is vooral hout . Het park is leuk , we zien alle bomen en planten die op Madagaskar groeien , alleen vallen de baobabs iets tegen . We zien stekjes van 10 jaar oud die nog maar zo’n 10 cm hoog zijn dus een boom van zo’n anderhalve meter is al gauw honderd jaar oud . Wat wij voor ogen hebben zijn bomen van meer dan 1000 jaar oud en die zijn hier niet . Toch wel interessant hoor , we zien ook weer kameleons , mooie vogels en vlinders en schildpadden en dat zie je toch niet op een doorsnee Zaterdag ! Op de terugtocht stoppen we op de markt in Toliara . Die kun je niet vergelijken met onze markten . Het krioelt er van de mensen en ook van vliegen die overal met tientallen op zitten , ook op vlees wat op tafels ligt uitgestald in de hitte van zo’n 32 graden . Vrouwen lopen rond met kippen die aan de poten zijn samengebonden en die nog leven . Ze hangen met de kop naar beneden en zo worden ze verkocht . Veel vrouwen lopen met koopwaar zoals vis op hun hoofd . Veel vrouwen willen je prullen verkopen , armbandjes of hoeden en dringen zich op . Maar het geheel is wel heel kleurig en voor ons mooi om te zien .
We gaan weer naar boord , want we lunchen daar toch liever , we willen niet ziek worden . Waarschijnlijk verdragen onze magen het eten hier niet . Daarna op stap voor een flinke wandeling langs zee , wat een beetje lijkt op onze waddenzee met zandplaten . Overal vandaan komen ineens weer kinderen op ons af die vriendelijk bonjour zeggen maar ook weer de hand op houden of over hun buikje strijken . Als we hun duidelijk maken dat ze er wel doorvoed uitzien moeten ze lachen en is er goed met hun te spreken , tenminste door Trijntje die een beetje Frans spreekt . Ze hebben veel pret , en moeten ook om onze witte beentjes lachen . Groepjes kinderen willen graag op de foto en trekken vreemde bekken of nemen een pracht van een houding aan . Geweldig ! Terug bij het schip worden we besprongen door een verkoopster waar we al een Zebu’s masker van hadden gekocht , want Trijntje had belangstelling getoond voor een ander houtsnijwerk . Ze had gewoon gewacht tot we terug waren en greep haar kans !! Na wat onderhandelen werden we het eens over de prijs en nu ligt het in onze hut . Zo gaat dat hier . . .Aan boord werd er wat gespeeld met de talrijk aanwezige mensen op de wal , ( Security , wat is dat ? ) er werd wat fruit van het schip gegooid en de mensen sprongen er op af , ze hadden de grootste lol . Het werd verdeeld onder de kinderen . Bemanningsleden lieten wat gebruiksvoorwerpen aan een touw zakken voor de vele bootjes . . . .Nu werd het tijd om te vertrekken . Wij gaan op naar de kust van Afrika waar we na een zeedag hopen aan te komen ! Tot Dan .

• 02 Maart 2013 - 11:48

Ymkje:

Persoonlijk denk ik wel moeite te hebben met dat gebedel. Lijkt me zo sneu voor die mensen.

• 02 Maart 2013 - 12:34

Theo:

Mooie foto van Trijntje in ,naar ik veronderstel huis. Lijkt mij toch leuker wonen in jullie mooie appartement aan de Krommezijl!

• 03 Maart 2013 - 08:20

Marcel:

een mooi verslag en de foto's zijn ook mooi je beleeft jullie vankansie met jullie mee