Madagaskar : Tolanario - Reisverslag uit Tolanambo, Madagascar van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Madagaskar : Tolanario - Reisverslag uit Tolanambo, Madagascar van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Madagaskar : Tolanario

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

14 Februari 2013 | Madagascar, Tolanambo

Madagaskar
Vandaag kan ik al vast verklappen , zijn we echt verrukt van een excursie teruggekomen . Wat een arm , maar geweldig natuurrijk land en wat een heerlijke mensen !!
We komen om 7 uur in de ochtend aan in Tolanario , het voormalige Franse Fort Dauphin . De taal die hier wordt gesproken is dus ook Frans . Voor 8 uur zitten we al in ons busje voor 10 personen , wat een iets aftandse indruk maakt . Door de bodem zie je af en toe de grond , maar ja vooruit, je kunt hier niet veel luxe verwachten , want dit is een heel arm land . De stad heeft totaal geen hoogbouw , de hoogste verdieping is de eerste ! De meeste mensen wonen in heel eenvoudige houten hutten . De meeste meisjes / vrouwen hebben zo’n 5 kinderen van evenzoveel vaders die zich niet om de kinderen bekommeren . Waar de mensen zich hier wel om bekommeren zijn de doden , die ze na vier jaar weer opgraven om ze de stad te laten zien en te vertellen hoe het verder is gegaan . Maar goed , we rijden bij het schip vandaan over een verharde weg en denken : dit valt mee . Maar na een kwartiertje houd deze op en gaat over in een onverharde weg .Hoe verder we gaan , hoe slechter de weg wordt. Het wordt wel steeds mooier langs de kanten , prachtig groen , afgewisseld met houten hutten dorpjes en rijstveldjes . De mensen roepen ons vrolijk toe , en vooral de talrijke kinderen vinden het leuk om te juichen en te zwaaien .Ze zien er ook heel leuk uit , vaak zijn ze pikzwart van huidskleur. Zoals gezegd , de weg wordt steeds slechter met veel kuilen , zodat het busje constant heen en weer schud als een gek , en je hoofd tegen het plafond stoot . . . het gaat heel langzaam , want soms moet je door enorme waterplassen , en dit moet ;cvoorzichtig want dan zie je de enorme kuilen niet meer . . . .Constant passeren mensen met manden op het hoofd en ook kuddes zebu’s , de koeien van dit land . Zo bereiken we ons doel : Natuurpark Nahampoana . Hier maken we een flinke rondwandeling van ruim 2 uur door de prachtige natuur met z’n vele dieren , die hier natuurlijk in volle vrijheid leven. Zo zien we al vrij snel enkele kameleons en de enige dieren die niet vrij rondlopen wegens het gevaar : krokodillen . Schitterende bomen , bloemen ( sommige giftig ) palmen en prachtig bamboe en we kijken uit naar Lemuren , de fascinerende halfaap die alleen hier op Madagaskar voor komt . Ja , daar ontdekken we al één hoog in een boom . Daarna zien we er steeds meer , eerst prachtig witgekleurde met prachtige snoetjes en schitterende ogen . Nieuwsgierig komen ze slingerend naar beneden , soms gelokt door stukjes banaan die ze uit je hand pakken . Ook Trijntje probeert dit en warempel , er komt er één , pakt haar hand , met de andere het stukje banaan , en laat zich zelfs even aaien . Ze voelen heel zacht aan zegt ze , ook de handjes ! Bijten doen ze niet . Verderop zien we de grijze met hele lange zwart witte staarten . Ze springen door de bomen en als ze op de grond zijn maken ze heel gekke “dans “sprongen .Het is echt genieten . Pas op Trijn , je staat bijna op een schildpad . Kijk , daar zijn er nog een paar ! Op een boom ontdekken we een kikker , sommige zijn zeer giftig , deze gelukkig niet . Hier en daar een kameleon . Voor we het weten zijn de 2 uur om en kunnen we de opgedane indrukken even verwerken bij een plaatselijk muziek en dansgroepje .
Weer in de busjes gaan we weer over de fantastische weg naar de stad en bezoeken we de plaatselijke markt , waar het krioelt van de mensen . Het is geen toeristische markt want die komen hier niet veel , en we weten niet wie er meer op wie let want voor hen zijn wij ook bijna van een andere wereld , die bleekgezichten . Soms raken ze je aan , soms groeten ze vriendelijk , of een lach en hoofdknikje , soms bedelen ze . We mogen niets geven is ons verteld , alleen eventueel kopen .
Jonge meisjes met baby’s vragen om geld , soms gaat het je wel aan het hart . . . .Wel een schitterende en kleurrijke markt . Verder gaat het naar enkele fotogenieke plekken waar wordt gestopt . Daarna worden we weer aan boord afgeleverd . Wat een ervaring , wij zijn de koning te rijk . Maar het is nog maar 2 uur , dus snel even wat eten en op naar het strand . We willen lopen , maar worden tegengehouden door een bewaker . We moeten met de (gratis) pendel bus . Ok , dat moet dan maar en we worden gedropt vlak bij het strand . Maar ook meteen omringd door verkopers en geld vragende kinderen . Wij schudden ze af en steken de weg over , op naar het strand . Eerst moeten we door een zandduinen gebied wat erg doet denken aan ons geliefde Terschelling . Dan komen we op het prachtige strand waar tientallen houten kanoachtige boten liggen waar de mannen mee de zee op kajakken om te vissen of enorme schelpen op te duiken , die ze dus aan ons proberen te verkopen . Wat niet lukt . Maar onmiddellijk zijn we ook weer omringt door tientallen kinderen en lachende moeders . Ze proberen geld van je te verkrijgen of een schelp te verkopen . Nadat ze in de gaten hebben dat het niet lukt lopen ze toch met je mee en Trijntje kan aardig met hen spreken , al lukt het geleerde Frans nog niet zo . . . . Zo zie je overal een of meer “blanken “ omringt door tientallen gekleurde kinderen , wel een pracht gezicht . . . . Nog even het heerlijke warme en prachtig blauwe water in geweest en op het strand gezeten , waar ook veel harde werkers van het schip zich even mochten ontspannen en toen weer naar boord om afscheid te nemen van dit prachtige gebied , een stukje Madagaskar wat we nooit meer zullen vergeten !!!

• 01 Maart 2013 - 00:17

Ymkje:

Wat een verschil. Mooie foto's en zon!

• 01 Maart 2013 - 04:53

Theo:

Mooi geschreven verhaal, dank!

• 01 Maart 2013 - 05:16

Marcel:

wat een verslag je ben er bijna zelf bij ga zo door
    en de foto's zijn ookerg mooi

• 01 Maart 2013 - 10:31

Betty:

Wat weer een prachtige foto's en mooie mensen. Weer een mooie ervaring rijker!