Cambodia - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Cambodia - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Cambodia

Door: pietentrijntjebos

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

09 Februari 2012 | Cambodja, Preah Seihanouk

Misschien val ik in herhaling , maar wat een prachtige dag hadden we vandaag !!! We zijn in Cambodja , Sihanoukville , en wat een aardige , vriendelijke mensen wonen hier ( Khmers geheten ). En ze hebben heel wat meegemaakt in het verleden , wat is hier wat gebeurd . . . . Ik denk dat iedereen de verhalen wel kent van de Rode Khmer en Pol Pot , de vreselijke leider . In 1975 kregen deze lieden de controle over het land en hebben er voor gezorgd dat 1.5 miljoen Cambodjanen het leven lieten . Intellectuelen en Industriëlen werden uitgemoord , tempels en industrie vernietigd , geld verboden en niemand was zijn leven zeker . . . .In 1979 vielen de Viëtnamezen binnen , die konden het niet meer aan zien , maar het heeft tot de dood van Pol Pot in 1998 geduurd tot de rust in het land wederkeerde . En nu zijn ze aan het opbouwen . In dit kader bekeken bezochten we een lokale school . Wat een schatten die kinderen . In hun eenvoudige schoollokalen met houten bankjes zitten ze vrolijk te zingen en naar ons te zwaaien . Het ontroerd ons gewoon . . . . Het klinkt misschien lullig , maar Trijntje deelt allemaal potloden , pennen en punteslijpers uit die we van te voren hebben aangeschaft , want daar kunnen ze in dit land moeilijk aan komen . . . . Heel lief nemen ze het aan , vouwen de handen samen en buigen even , en als je later stiekem kijkt zijn ze heel enthousiast . . . .Als we weg gaan zwaaien ze vrolijk .
Daarna een wandeling door het stadje wat heel oorspronkelijk is . Dit wil je zien als je naar dit land gaat , niet de dure hotels aan de kust waar we later nog heen gaan , waar we overigens wel een uurtje lekker aan zee hebben gezeten . Prachtig strand !
Overal houten huisjes op palen . Daaronder leven de mensen , eten ze enz. het is hier toch altijd warm . Nu ook , we zweten aardig . Overal mensen met kinderen , ze willen allemaal met je op de foto . Sommigen vragen om een dollar , nou ja vooruit . . . .
Daarna bezochten we the” Lower Temle “ ” Wat Krom “ genaamd . In 1963 gebouwd , door Pol Pot vernield , monniken vermoord en in 1979 weer opgebouwd . Nu is het een prachtig en kleurig gebouwen complex en lopen er weer wat monniken rond , en wederom ook veel kinderen .
Jullie zullen ons zo’n vier dagen moeten missen , want we zijn morgen in Bangkok , en doen een overland tour van 3 dagen via Angkor Wat en eindigen in Ho Chi Min city ( Saigon ) waar we weer aan boord gaan in Phu My
Tot Later . . . . .

• 09 Februari 2012 - 13:18

Ma Bos.:

Dat je zulke kinderen nu blij kunt maken met een potlood, dat is toch onvoorstelbaar he, moet je hier mee aankomen dan lachen ze je uit! Maar erg leuk op zo'n school te kijken en die mooie fotos daar van, veel plezier de komende dagen hoooi

• 09 Februari 2012 - 15:14

Pieter En Ria:

Hoi, Piet en Trijntje
    Wat weer een mooi reisverslag.
    Prachtig weer is het bij jullie.
    Nou hier is het winter, maar de elf stedentocht gaat niet door, jammer.
    Vanmorgen met Bo IJlst nog omgelopen.
    Geniet verder maar van jullie mooie reis.
    Wij zien weer uit na het volgende verslag.

• 09 Februari 2012 - 15:43

An Sneek:

Ik kan het bijna niet bijhouden, jullie varen sneller dan dat ik kan lopen. Weer een prachtig verslag, nu heel fijne dagen gewenst vanuit Bangkok.
    Tot de volgende stop.

• 09 Februari 2012 - 16:43

Alie En Jan:

Lieve mensen he die Cambodjanen. We konden destijds niet kiezebn tussen deze mensen en de Laotianen. Aardiger dan de Vietnamezen die we later tegenkwamen, hoewel die ook wel meevallen hoor. Jullie komende rit overland lijkt me prachtig. Je zult vast genieten, ook in het vroegere Saigon.
    Onze reis volgende week gaat helaas niet door wegens de toestand van Jan;s moeder, we durven het niet aan. Dus we blijven gewoon fijn met jullie meereizen.

• 09 Februari 2012 - 18:35

Frans Bleeker:

Beste Piet en Trijntje.

Volg al vanaf het begin bijna dagelijks jullie avonturenroman. Gezien de mooie foto,s en verslagen mag je dit eigenlijk ook wel zo noemen. En Piet ik weet nog wel een leuk baantje voor je als columnist voor een reisorganisatie. Trouwens nog bedankt voor de mooie kaart die ik van jullie kreeg. Waren dat dezelfde olifanten die jij daar onlangs nog stond te wassen PIet? Kijk uit naar jullie volgende verslag.

• 09 Februari 2012 - 18:44

Familie Teitsma:

maak weer veel foto's dan kunnen we daar van genieten
    de verslagen zijn zo als van ouds weer erg mooi je leeft met jullie mee
    tot in Bangkok

• 09 Februari 2012 - 19:19

Yvonne:

Vier dagen even aan land! Zie nu al uit naar jullie volgende reisverslag! Elke keer laten jullie de zon hier even extra stralen! Ik geniet! Veel plezier en tot gauw! xxx

• 09 Februari 2012 - 20:29

Ymkje:

Goede reis landrotten! Zal ffwennen worden. Wij gaan morgen naar Da Nang voor n aantal dagen per vliegtuig

• 10 Februari 2012 - 01:56

Fenna:

hallo vacantie gangers, mooi strand zijn jullie nog wezen zwemmen daar trijntje ziet heel mooi op alle foto's vinden wij ja piet jij ook hoor haaaaa.prachtig verhaal dus we moeten 3 dagen wachten voor dat we weer wat horen kijk er heel erg naar uit. in ieder geval vermaak jullie maar fijn. oke liefs van hier doeiiii

• 10 Februari 2012 - 08:49

Trijnie:

Hallo lieverds.Jullie kaart van Petra ontvangen en bedankt.We genieten ontzettend van je reisverslag Piet geweldig.En wat een prachtige foto,s,en wat een kleuren.Het moet een geweldige belevenis zijn.Even een paar dagen aan land,nu genieten maar hoor!!!Lieve groeten van ons.

• 11 Februari 2012 - 23:52

Gerda:

Hallo reizigers,

Ongelovelijk na al die jaren nog steeds aan de wederopbouw, fijn dat jullie zoveel fijne mensen tegen komen en wat leuk dat jullie die kinderen blij kunnen maken met voor ons alledaagse dingetjes! Veel plezier met de volgende etappe tot gauw via deze mooie weg die computer heet! Lieve groet