Angkor , Cambodia - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Angkor , Cambodia - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Angkor , Cambodia

Door: pietentrijntjebos

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

13 Februari 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

Siem Reap
Vanochtend om 6.30 uur maken we ons op voor het ontbijt , want om 8 uur moeten we klaar staan voor het vertrek naar de tempels in Angkor . Dit complex beslaat een oppervlakte van vele vierkante kilometers , en ligt aan de rand van de stad midden in het oerwoud . Er bevinden zich vele tempels , soms overwoekerd door enorme bomen ( wortels ) en deze tempels stammen ruim gerekend uit de jaren 900 tot 1200 . Pol Pot , die alle tempels in het land heeft vernield liet deze tempelruïnes gelukkig met rust en nu is het een Unesco heritage site , jaarlijks bezocht door 2,5 miljoen toeristen en zijn ze heel belangrijk voor de economie van arm Cambodja . Vele landen werken samen om de ruïnes te restaureren en te bewaren voor toekomstige generaties . Daaronder vroegere bezetter Frankrijk , en ook Amerika . We gaan eerst naar de Tha Prohm Tempel , o.a bekend geworden omdat hier de film Tomb Raider is opgenomen . Maar dat terzijde . Het is er prachtig . De ruïnes worden werkelijk overwoekerd door enorme boomwortels die ze niet weg kunnen halen want dan stort de hele boel in . . .Er wordt druk gerestaureerd , maar wel zo dat het niet storend is . De stenen vertellen soms hele verhalen door middel van reliëfs .
Er zijn hier in Cambodja Hindoeïstische en Boedhistische tempels , overgekomen uit India en China . Hindoeïstische zijn hoog met trappen van 75 graden schuinte en Boedhistische zijn laag en uitgestrekt . Later zijn deze twee stromingen met elkaar verweven !
Het is geen geloof , het is een vreedzame filosofie en levenswijze . 95 % van de Cambodjanen hangt het aan .
Daarna weer in de bus naar de volgende tempel , Angkor Thom en de Bayon tempel . Hierin zijn allemaal gezichten verwerkt die je soms pas ziet als je heel goed kijkt . De stenen hebben soms de prachtigste kleuren groen . Verder zien we the Terrace of the Leper King en Terrace of the 12 Elephants , hierin allemaal olifant –figuren verwerkt . Deze enorme bouwwerken zijn allemaal gebouwd door eerst in een steengroeve elke enorme steen met de hand uit te hakken . Daarna werd alles door honderden olifanten vervoerd naar de plaats van de tempel , werd alles opgebouwd en gebeeldhouwd . . . . Wat een gigantische onderneming . Ook nu loopt er af en toe een olifant voorbij , alleen dragen ze toeristen , geen stenen. Ze hebben het veel gemakkelijker gekregen . Volgens de gids zijn er 15000 olifanten gebruikt . . . .
We zien af en toe wat apen die hier in het oerwoud leven en absoluut niet bang zijn voor de mensen , af en toe zelfs brutaal zijn . We zagen een aap een kokosnoot stelen van een vrouw die hieruit zat te drinken . . . .
Tussen de middag is het schafttijd voor ons , we gaan weer naar het hotel om te lunchen en wat af te koelen , want ook hier is het verschrikkelijk heet . Het is maar goed dat Aquanaut Yachting en Sasburg hier niet zitten want dan kwam ons niet veel meer uit handen . . . . .
’s Middags naar Angkor Wat , het grootste tempel complex , wat er ook nog het best uitziet door de zeer degelijke bouw . Het ligt aan een meer waar je een prachtige weerspiegeling ziet van het complex in het water . Midden in het complex bestijgen we de trap van 75 graden schuinte , wat écht heel schuin is . . . . Vroeger moesten ze het zonder armleuning doen , wij hebben die echter wel . Bovengekomen is het uitzicht adembenemend . Lekker rustig nemen we alles in ons op . . . .daarna de steile afdaling naar beneden en nog even gezellig nazitten en kletsen met z’n allen . Ondertussen de apen van ons afslaan . . . . Helaas moeten we afscheid nemen van dit wereldwonder en vertrekken we naar het vliegveld om een vlucht te maken van 1 uur naar Saigon in Viëtnam waar we onze laatste hotelovernachting hebben . Daarover later meer in deel drie uit de feuilleton : Overland Tour
Tot later . . . .

• 13 Februari 2012 - 08:12

Alie Rommers:

Goede herinneringen komen hierbij boven. Prachtige foto's! Indrukwekkend ook die bomen die de boel een beetje overeind houden. Goed dat ze dat zo laten, zodat je kunt zien wat de kracht van de natuur is. Maar al die enoreme reliefs, die mensen moeten als mieren gewerkt hebben en bij die temperaturen ....

• 13 Februari 2012 - 18:24

Betty:

Weer prachtige foto's en indrukken. Leuke geestelijke Trijntje!Ja Piet rekken en erbij blijven met dit soort mooie jongens! Laat het blonde friese popke niet uit het zicht!
    Hier ijzel en nu regen, kortom.... wie heeft het goed bekeken?