Shang hai - Reisverslag uit Peking, China van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Shang hai - Reisverslag uit Peking, China van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Shang hai

Door: pietentrijntjebos

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

19 Februari 2012 | China, Peking

Shang Hai .
Hallo Allemaal ! Eindelijk krijgen we buiswater over , windkracht 10 op de Zuid Chinese zee ! We zien de golven voor ons raam omhoog rijzen en lezen op onze tv dat alle buitendekken zijn afgesloten , maar we hebben toch lekker zitten dineren hoor !!
De volgende dag is het weer rustiger , en zien we een mooi verschijnsel : we gaan van blauw water over naar groen en zien een tijd lang precies de scheidslijn over zee slingeren . . .
We willen ook nog iets vervelends kwijt : Iemand die we heel goed kennen heeft heel vervelende berichten gekregen , en wij schrijven dan wel over vrolijke gebeurtenissen , maar we willen wel dat diegene weet dat ze geen minuut uit onze gedachte is . . . .
Rustig lopen we de Yangtze Kiang op en meren af bij de gloednieuwe cruise terminal . Dat Shang Hai Hitech en ultra modern is willen ze ook hier laten zien . 20 miljoen inwoners telt de stad maarliefst . . . Het is prachtig weer , het zonnetje schijnt en er staat weinig wind . Ideaal voor De Bund en z’n prachtig uitzicht over Pudong . Hier nemen we dan ook de Shuttle Bus naar toe , maar van waar die stopt is het toch nog een half uur lopen naar het begin van de promenade , die we daarna rustig aflopen , is wel zo’n 2 km hoor . . . Het is er erg druk , heel veel Chinezen vieren de Zondag en het mooie weer . Tussen hen 1 Terschellinger , die we vrolijk groeten . . . . Chinezen willen met Trijntje op de foto , vanwege haar blonde haar , wat ze gelaten over haar heen laat komen . Ook worden we weer een keer aangesproken waar we vandaan komen en dat we zo aardig zijn en of we mee willen theedrinken , maar dat doen we maar niet want we kennen de “Theetruck”: kost je handen vol geld en zij zijn verdwenen . . . .De Bund stamt uit begin 1900 en doet heel Europees / Amerikaans aan . Er staan prachtige Art Deco Hotels en Bankgebouwen .
We nemen het treintje door de tunnel onder het water door naar de overkant , het is wel grappig want je krijgt een voorstelling onderweg met allerhande licht effecten en voorstellingen . Daar aangekomen lopen we tussen de wolkenkrabbers van Shang Hai en de markante T.V. Mast . In het Chinese restaurantje aan het water proberen we met stokjes te eten , maar dit valt nog niet eens mee , en sommige Chinese gasten zitten ons wat meewarig aan te kijken . . . We doen toch ons best hoor . . . .
Na het treintje terug gaan we nog even bij het Huxingting Teahouse kijken in The Old Town en het prachtig gerestaureerde winkelcentrum . Dit is echt China en mooi kleurig . Hier is het echt drukker dan op het Oosterdijk op Zaterdagmiddag , hier kun je je wel voorstellen dat er zoveel Chinezen zijn . 1 op de 5 mensen op aard is Chinees . Nog een vergelijking : De Yangtze Kiang lijkt op de Houke Sloot in vakantietijd , kenners weten hoe druk het dan is op het water , alleen betreft het hier dan zeeschepen en geen jachtjes . Alles vaart kris kras en tegen mekaar in . Ook liggen er nog eens honderden zeeschepen voor anker .
We gaan weer verder , op naar Xingang , voor een bezoek aan de Chinese muur en Beijing (Peking) Tot Dan !!

• 19 Februari 2012 - 12:30

Ymkje:

Geniet ze en tot t volgende verslag!

• 19 Februari 2012 - 16:56

Alie En Jan:

Vanuit Goes vandaag een korte reactie. Jammer dat onze oorspronkelijk geplande cruise van Japan naar Hongkong met de Zaandam (zou 4/3 vertrekken) niet door is gegaan vanwege de aardbeving vorig jaar. Gezien de situatie hadden we nu wel kunnen vertrekken, maar ja ... We missen op ons lijstje van bezochte plekken Shanghai, maar jullie verhaal bevestigt dat we dat toch nog een keer moeten doen. Zag dat de de start van de 4e leg van Volvo Ocean 12 of 16 uur is uitgesteld vanwege die 10 meter golven. Dachten direct aan jullie. We blijven lekker meeleven en gaan morgen op zoek naar een last minute cruise zo snel mogelijk.

• 19 Februari 2012 - 19:08

Fam Teitsma:

het is weer een mooi verslag en ook mooie foto's we genieten er van
    alles gaat hier goed

• 19 Februari 2012 - 19:30

An Sneek:

Weer mooie foto's en verslag. Nu niet lang meer en dan komen jullie bij mijn favorite land. Ben reuze benieuwd wat jullie van de Sydney haven zullen vinden. Groetjes

• 19 Februari 2012 - 20:11

Jolanda:

brrr lijkt me maar niks hoor met zulke golven op de grote zee. maar ja, gelukkig lijken jullie daar geen last van te hebben

erg leuk om te lezen, wat zien jullie een hoop!! dit kunnen ze niet maar van jullie afnemen, wow!! ondanks de verdrietige berichten hoop ik dat jullie wel volop blijven genieten. ben ervan overtuigd dat diegene dit ook zou willen. toch wel sterkte en een dikke knuf voor jullie

• 20 Februari 2012 - 22:38

Gerda:

Ha zus en zwager, ziet er allemaal weer mooi uit, rot dat jullie slecht nieuws hebben gehad van een goeie vriendin.... het leven is soms niet eerlijk, maar hopelijk genieten jullie nog van de geweldige reis die nog lang niet afgelopen is! Veel kijk en doe plezier liefs vanuit hier

• 21 Februari 2012 - 17:53

Sita:

Wat heerlijk dat jullie zo genieten. En ik geniet mee van de mooie verhalen en de prachtige
    foto's! Hartelijke groeten van, Harry en Sita