Bombay , India - Reisverslag uit New Delhi, India van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Bombay , India - Reisverslag uit New Delhi, India van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Bombay , India

Door: pietentrijntjebos

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

31 Januari 2012 | India, New Delhi

Bombay
Op weg naar deze stad hadden we in de Perzische golf een ontmoeting met een Amerikaans vliegdek schip die z’n vliegtuigen aan en af vloog . We konden dit alles aardig volgen , al was het wel op een flinke afstand . Het was zo’n hele grote nucleaire carriër , zeer imposant !
Het kost je heel wat moeite om in India aan wal te gaan voor een dagje . . . Eerst moet je een visum verzorgen , allemaal formulieren invullen , speciale foto’s laten maken , handen vol geld daaraan spenderen , als je dit niet doet mag je zelfs niet eens aan boord blijven ! Dan moet je ook nog eens persoonlijk voor een douane beambte verschijnen hier aan boord , die je toestemming moet geven dat je aan land mag . . . . vreemde mensen die Indiërs . . . .
Enfin : we zijn in Mumbay oftewel Bombay !
We gaan van boord en worden gecontroleerd , dan de passagiersterminal in , weer gecontroleerd , de passagiersterminal uit , warempel , weer gecontroleerd , de bus in , door een controlepost , weer gecontroleerd en dan : eindelijk vrij . . . .
We gaan naar een rustig gedeelte van deze knotsgekke stad , Kotachiwadi . Erg oud . Bij ons zou het al afgebroken zijn , maar hier zijn het monumenten ! Waar de bus stopt is het nog een gekkenboel , maar je loopt een smal straatje in en de rust valt over je heen , je hoort overal vogels zingen en ziet prachtige vlinders vliegen ! Veel Indiërs in traditionele kleding , de Beatles en de hippies zouden het schitterend vinden !! Wij trouwens ook . . . We mogen bij een lokale familie binnenkijken , en krijgen versnaperingen . Vooral drinken is wel fijn , want het is zo’n 30 graden ! De Indiërs zijn heel vriendelijk , ze willen graag op de foto , vooral met hun kinderen
Daarna gaan we naar een “watertank “met water uit de Ganges , waar mensen zichzelf en kleding (ritueel) wassen en wat omringt is met Hindoestaanse tempeltjes van 400 jaar oud . Erg leuk en kleurig . Tijdens de rit terug naar het schip zien we veel armoe , mensen wonen in heel kleine huizen of een soort containertjes , of liggen gewoon op straat .veel straat honden die trouwens niet vies zijn . Af en toe een heilige koe , die gewoon los loopt . We komen ook langs het Taj Mahal hotel , waar terroristen uit Pakistan 3 jaar geleden een aanslag op pleegden en waar veel doden bij vielen , vooral westerse toeristen . . .Onze gids heeft in die tijd journalisten rondgeleid die dit gingen verslaan en heeft alles op de voet gevolgd . . . .
’s Middags gaan we zelf op stap , weer het ritueel van controle , en als we buiten de poort zijn worden we even belaagd door taxi aanbieders en bedelaars , vooral kinderen die niet snel opgeven . Een eind verderop is dat afgelopen en komen we het ook niet veel meer tegen . In de stad is het vreselijk druk . Het verkeer is een chaos . Oversteken is moeilijk , we doen het maar samen met locals , je wurmt je door de rijdende en toeterende auto’s . We gaan naar het Victoria Terminus station , een druk treinstation met een schitterend hoofdgebouw ! We zijn voor ons gevoel de enige “Blanken “in de surrounding , en worden dan ook vaak aan en nagestaard , met name Trijntje natuurlijk met haar blonde haar .Maar de mensen zijn wel vriendelijk hoor , ze lachen en ze groeten !
Morgen zitten we weer op zee , daarna Cochin , en voordat we de wal op gaan worden we eerst , je raad het al , aan boord gecontroleerd door een douane beambte , alsof dat niet al genoeg gebeurd is . . . . .
Tot Later . . . .

• 31 Januari 2012 - 07:55

Alie En Jan:

Kleurrijke foto's die een mooi sfeerbeeld laten zien. Het moet op een mierenhoop lijken daar met al die mensen en dieren. Tja en die controles die horen bij "de wet tot behoud van ellende"zeggen wij altijd. Blijven lachen helpt meestal, boos worden werkt averechts.
    Hier is het (eindelijk) vriesweer, maar de Geeuw en zelfs de gracht zijn nog open. Alleen mensen buiten Friesland vragen wanneer "ie" is.
    groetjes

• 31 Januari 2012 - 10:57

Cora En Peter:

Hallo wij kregen deze link van Jan en Alie wij hebben ook zo'n cruise gemaakt en Bombay gedaan, heel herkenbaar.
    Vreselijk die armoede maar ook weer heel mooi en kleurrijk, geniet verder van jullie reis.

• 31 Januari 2012 - 11:55

Marja:

Mooi hoor al die foto's ! Ik mis wel de riksja's en de tuktuks,ingruild voor modernere taxi's??
    Jammer van al die bureaucratie daar,zonde van die (nog) meer kosten.
    Groetjes en tot later.

• 31 Januari 2012 - 18:22

Jan-Hein & Betty:

Jullie verslag wordt zo langzamerhand een boek! Direct uitgeven als jullie terugkomen. Dan kan Piet stoppen met werken (of doorgaan met wat hij nu doet.....) Op een van de foto's staat voor een flat een witte Jeep achtige auto met imperiaal. Dat is een TaTa. Daar heeft Betty een aantal jaren in gereden! Vraag haar daar maar eens naar als jullie terug zijn. Dan begint ze spontaan te hyperventileren......
    Succes met het vervolg van jullie reis.

• 31 Januari 2012 - 18:32

Betty:

Hoi Trijntje en Piet
    Valt me nog mee, de armoede. Maar wellicht voelde het slecht om alle ellende te fotograferen. Wel zo leuk om ook de positieve dingen te laten zien toch?
    Veel "gecontrolleerd"plezier in Cochin!

• 31 Januari 2012 - 18:42

Familie Teitsma:

weer een mooi verslag we konden weer een stukje cultuur ophalen ga zo door

• 01 Februari 2012 - 06:35

Fenna:

hallo,weer een leuke verhaal geweldig wat jullie allemaal mee maken zeg. wel interesant allemaal om dat allemaal mee te maken. oke jongens heb veel plezier.liefs van hier doei fenna

• 01 Februari 2012 - 12:27

Greetje Lemke:

wat een geweldige reis zeg en
    prachtige foto's ik geniet er enorm
    van. Jullie beleven wat zeg.
    groetjes