Xingang / Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Xingang / Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Xingang / Beijing

Door: pietentrijntjebos

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

22 Februari 2012 | China, Beijing

Xingang
Half zes schrikken we wakker van de “wake up call” . . . . O,ja we gaan naar Beijing en moeten om 7.10 uur vertrekken met de tour ! Snel ontbijten . . . . maar ach , het schip heeft 2 uur vertraging opgelopen , we moeten wachten tot er een ander schip is binnengelopen wordt ons verteld ?
Maar enfin 9.30 uur zitten we in de bus onderweg naar de verboden stad en de Chinese muur en daarna een rit met de kogeltrein . Maar omdat het 2 uur later vertrek is en we aan het eind van de dag de trein moeten halen wordt het eerste gedeelte van de tour geschrapt verteld onze gids . Dit roept een golf van verontwaardiging en een ware opstand in de bus op . Onze aardige vrouwelijke gids besluit hierop contact op te nemen met haar kantoor , en na een uur wordt ze zowaar teruggebeld met de mededeling dat het volledige programma wordt uitgevoerd , we een latere trein ( die je moet bespreken ) nemen en het schip door ons 2 uur later vertrekt !!!! Blijkt dat in alle bussen een opstand is geweest , die Engelsen pikken niet zomaar alles !! Een en ander wordt met een daverend applaus verwelkomd en geheel tevreden nestelen we ons in onze stoel voor de tour van 12 uur lang .
Beijing ( Peking ) is een stad met 20 miljoen inwoners , en is heel modern met een prima infra structuur . Brede snelwegen met vele rijstroken leiden de stad in , toch komen we af en toe in een file . Van de “ 9 million bicycles in Beijin “ is weinig te merken , je ziet er af en toe wel één , maar in Sneek of Leeuwarden zie je er zeker meer !! Overal hoge gebouwen , af en toe een olympisch sport stadion . Uiteindelijk rijden we langs Tiananmen Square met het mausoleum van Mao Zedong en bij de meesten bekend van het beeld van de jonge man die in zijn eentje een rij tanks tegenhoud bij de studentenopstand in 1989 . . . .Uiteindelijk komen we bij de verboden stad . Men begon te bouwen in 1406 , en tijdens de Ming en Qing Dinastie was het de vaste residentie van 24 achtereenvolgende Keizers .Met zijn staf , vrouwen en eunuhen woonden er enkele duizenden mensen in de stad .Nu zijn we omringt door honderden Chinese toeristen , maar het is er niet overmatig druk . De Chinezen zijn net als Japanners ( en ons ) : ze nemen overal foto’s van , en vinden het grappig om ons aan te spreken , al spreken ze geen Engels . . . .We lopen in een uur of twee over het enorme en zeer interessante complex en aan de andere kant staat onze bus te wachten : We krijgen een Chinese lunch . De stokjes handigen nog steeds niet , gelukkig hebben ze hier ook vorken , geen mes of lepel . . . . Maar de gerechten smaken ons heerlijk !!!!Daarna naar de Chinese muur . Deze ligt werkelijk prachtig te pronken in het schitterende zacht zonnige winterlicht . Het is maar een paar graden boven nul , maar we hebben geen last van de kou , we moeten stijl klimmen . Velen geven de moed onderweg op en keren terug , maar wij sterken gaan door tot we het hoogste punt bereikt hebben . Hier blijken we nog maar met z’n tweeën te zijn . Heerlijk rustig . Af en toe druppelt er nog iemand na ons “binnen “maar we kunnen rustig genieten van het prachtige uitzicht . Daarna weer terug , en dat valt niet mee . De treden zijn zeer ongelijk en stijl . soms moet je je zittend laten zakken of op z’n minst vasthouden aan een handrailing .Maar het is een pracht avontuur , zo midden in de bergen !!!De Great Wall is meer dan 5000 km lang en men begon met bouwen zo’n 5 eeuwen voor onze jaartelling . . . . .Hij is zelfs zichtbaar vanuit de ruimte , dus Andre Kuipers geniet er misschien op dit moment ook nog van !
Het wordt tijd voor de zweeftrein . We rijden met de bus door Beijing waar overal ijs in de sloten/kanalen ligt maar waar je niemand ziet schaatsen . . . . . . Het station lijkt op een luchthaven , overal kun je “inchecken “en we moeten nog een uurtje wachten . Dus tijd voor koffie , wat voor eigen rekening is . Maar we hebben geen Yuan meer en willen met dollars betalen , maar dit wordt niet geaccepteerd . Dan maar geen koffie , denken we , totdat een paar Engelse mensen ons een paar biljetten van 10 Yuan in de handen drukken om een kopje te kopen : Ze zijn soms vreselijk aardig !!! Ze willen er niets voor terug : bedankt , mensen . We stappen in de futuristiche magneettrein die 450 km kan “rijden “ Hier mag hij jammer genoeg maar 300 omdat er in het verleden een ongeluk is gebeurd horen we later !! Je hoort of voelt helemaal niets met deze snelheid , je merkt alleen dat je je voortbeweegt als je naar buiten kijkt !
Na 9 uur komen we weer aan boord , waarna ze gelukkig de restaurants langer openhouden zodat we nog kunnen dineren . Al met al een latertje , maar een geweldige dag . Onze hutstewardes was ook heel opgetogen , ze mocht met een bemanningstour de Great Wall bezoeken , en was naar boven gekropen vertelde ze . . . .Dit organiseert P&O op verschillende plaatsen voor de bemanning , en dat vinden wij heel goed !!! Morgen zijn we op de plaats waar de 2e atoombom viel . . . . . .
Groetjes vanaf de Gele Zee !

• 22 Februari 2012 - 08:39

Alie En Jan:

Geweldig die opstand in alle bussen! En met succes, zou anders erg jammer geweest zijn. Wat een complex he die verboden stad? En de muur; wij gaan bijna nooit samen op de foto, maar daar hebben we er een paar laten maken! Bij ons vroor het destijds, maar ook zo helder. Magnifiek. Onze eerste indruk van Beijing waren de militairen die allemaal met een verfblikje sop en een borsteltje in de middenberm zaten met een paar meter tussenruimte om de hekjes (bermbeveiliging) schoon te maken; kilometers aan een stuk van het vliegveld tot de stad. Doen ze dat nog steeds? Ik begrijp dat jullie nu op gaan naar Japan. Goede vaart maar weer!

• 22 Februari 2012 - 09:57

Ymkje:

Heerlijk die verhalen. Wij zitten in n vrij koud en mistig ha long bay! Hopen morgen op helder en zonnig weer, dan gaan we een twee daagde halongbay tour maken. Veel plezier en liefs

• 22 Februari 2012 - 18:10

Fam Teitsma:

die opstand in de bussen wat goed zeg ander konnen jullie het belangrijkste niet zien en mooie foto's makken ga zo door

• 22 Februari 2012 - 20:27

Stefan En Jeanet:

Jullie treffen het maar met die Engelsen, toch nog de hele tour meegepakt! Nog steeds heel raar om te bedenken dat jullie nu aan de hele andere kant van de wereld zitten!! We skypen snel :)!

• 22 Februari 2012 - 20:50

Fenna:

hallo , nou wat een belevenis allemaal zeg, jullie hebben heel wat te vertellen als jullie bij ons zijn, waar wij erg veel zin aan hebben. het duurd niet zo lang meer nog een paar weekjes. maar geniet eerst maar weer verder leuke verhaal piet. ok liefs van hier doei.

• 22 Februari 2012 - 21:54

Gerda:

Hallooooooooooo stoer hoor helemaal naar boven klimmen, maar jullie zijn ook niet voor 1 gat te vangen! Appart zo'n trein die 300km per uur gaat, fijn om te lezen dat jullie zo genieten! Hier is het bar en boos de wind giert om het huis en de regen stroomt maar neer... tot de volgende keer! Liefs van mij