Japan , Nagasaki - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Japan , Nagasaki - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Japan , Nagasaki

Door: pietentrijntjebos

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

24 Februari 2012 | Japan, Nagasaki

Japan , Nagasaki
Vanmiddag 1300 uur leggen we aan in Nagasaki ! Een half uur vroeger dan verwacht . We gaan op ons zelf en hebben tickets om van boord te gaan . We moeten wachten tot ons nummer wordt omgeroepen om chaos bij de uitgang te voorkomen . Wachten duurt lang en Trijntje heeft niet veel geduld , ook bij mij begint het te kriebelen , maar eindelijk om kwart over twee mogen we van boord en hoeven we alleen nog maar even door de douane . We stappen de cruiseterminal binnen : Staan er rijen te wachten , want je moet een pascontrole passeren , vingerafdrukken laten maken en een eye-checke laten doen .Ook wordt je temperatuur opgenomen . Dit alles duurt natuurlijk nogal even , toch staan we 1500uur buiten : Vlug op weg . Het is heerlijk weer , zonnig en een graad of 16 . We lopen naar Dejima . Dit is een voormalig schiereiland en een Nederlands Handelcentrum van de VOC . Nederlanders waren namelijk het enige volk dat werd getolereerd door de Japanners om handel mee te drijven vanaf 1683 gedurende ruim 200 jaar . Japan was verder van de gehele buitenwereld afgesloten . De Nederlanders mochten ook niet van hun eilandje af , hadden daar hun eigen wereldje , en heden ten dage bestaat het nog steeds , al ligt het wel meer in de stad , en niet meer aan zee . Het is in oude staat hersteld en is nu een openluchtmuseum . Je kunt er zien hoe de Nederlanders leefden en je hoort van verschillende kanten Nederlands spreken vanaf beeldschermen . Heel leuk om eens rond te lopen op een plek die je alleen van school en de geschiedenislessen kent .
Een andere recentere geschiedenisles die we kennen is het ontploffen van de tweede atoombom die het absolute einde betekende van de 2e wereldoorlog , en die heel Nagasaki veranderde in een enorme puinhoop . De bom viel op 9 Augustus om 11.02 uur en koste op dat moment minstens 40.000 levens . Daarna vielen er natuurlijk nog vele slachtoffers door de straling en werden vele kinderen mismaakt geboren . . . . . De aanval was gericht op de Mitsubishi scheepswerven die o.a. de grote slagschepen en carriërs hebben gebouwd waar Japan zoveel power mee heeft getoond en veel slagen mee heeft gewonnen , beginnend in Pearl harbour . . . . .Deze bom was de genadeklap voor Japan en meteen een waarschuwing voor de hele wereld dat dit een stap te ver was . Hiermee zou de hele wereld vernietigd kunnen worden . We stonden precies op de plaats ( Hypocentre ) waarboven de bom ontplofte . . . .Er staat een monument en een casket met alle namen van de slachtoffers . Ook staat er nog een stuk muur van een kathedraal die hier stond en hebben ze een gedeelte “puinhoop” gelaten zoals het was . Je wordt er echt stil van om op zo’n plek op de wereld te staan en je probeert je een voorstelling te maken van wat hier is gebeurd . . . . .
Daarna bezoeken we het peacepark wat natuurlijk voor zich zelf spreekt waarom het hier ligt , en het Atomic Bomb Museum , om nog iets meer achtergronden aan de weet te komen . En om de klok te zien die precies stopte op 11.02 uur . . . . . Al met al een zeer enerverend bezoek aan Nagasaki wat heden ten dage een moderne stad is en ligt op verschillende schiereilanden . Japanners ervaren wij als zeer vriendelijke mensen , schoolmeisjes giechelen om ons en sommigen willen graag voor ons op de foto als Trijntje het vraagt . Engels spreken ze bijna niet .
Heel erg vreemd vinden wij het dat we geen satelliet contact hebben en dus geen e-mails kunnen versturen . Verboden door de autoriteiten . Vinden we wel vervelend want nu hebben we helemaal geen contact met het thuisfront . Telefoneren gaat ook niet , en we moeten contact hebben met Jeroen want die kan vandaag slagen voor z’n studie !!! We vragen nog maar eens in de Cruise terminal en als blijkt dat het niet mogelijk is komt er een aardige Japanse dame met het voorstel dat we dan haar telefoon wel mogen gebruiken om even naar Nederland te bellen . We willen Jeroen succes wensen . . . . het lukt en we willen haar betalen , maar daar is geen sprake van . . . . .Ze wil nergens van weten , heel aardig !!! Om half negen varen we uit , om 2 uur vanacht zitten we buiten de 7 miles zone , hopen we weer contact met Jeroen te kunnen maken . We hebben de wekker al gezet !!!!We laten horen hoe het afloopt . . . . . .

• 24 Februari 2012 - 05:01

Fam Teitsma:

wat is dit weer indrukwekend jongen we kunne niets anders zeggen ga zo door

• 24 Februari 2012 - 08:29

Alie En Jan:

Wat een indrukwekkend bezoek dit keer. Zowel vaderlandse geschiedenis als de vrij recente wereldoorlog. Ik begrijp wel dat je niet zomaar Japan binnenkomt. Met een griepje kom je er kennelijk niet in. Maar ik zie geen mondkapjes op de foto's, dat valt wel weer mee. Als niet alles met onze oorspronkelijk geplande wintervakantie zou zijn misgegaan, zouden wij volgende week zondag of maandag daar zijn geweest .... maar ja "as is verbrande turf" zeiden ze bij ons thuis vroeger. Ik zie trouwens dat het niet zo heel warm is daar, er staat 16 graden, hier wordt het vandaag 13 met motregen.

• 24 Februari 2012 - 10:36

Ymkje:

Mooi verslag en wat is het toch heerlijk om vriendelijke mensen te ontmoeten op t moment dat je dat even nodig hebt! Volgende stop is?

• 24 Februari 2012 - 23:42

Gerda:

Goh inderdaad indrukwekkend om op de plaats te zijn waar alles in de vernieling is gebracht en WAARVOOR..... mooie fotoos weer vooral die schoolmeisjes en het mannetje met het peace-teken vind ik erg leuk. Nu maar hopen dat Jeroen zich meester Bos mag noemen! Je verslagen verdienen zeker een compliment Piet! Tot de volgende plek ergens op deze aardbol Daaaaaaaaaag xxx

• 25 Februari 2012 - 18:16

An Sneek:

Je raakt er wel van onder de indruk, zelfs na zoveel jaar. Jullie krijgen heel wat te verwerken.
    Verder nog een mooie reis.