Rabaul , Papua New Guinea - Reisverslag uit Rabaul, Papua Nieuw Guinea van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Rabaul , Papua New Guinea - Reisverslag uit Rabaul, Papua Nieuw Guinea van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Rabaul , Papua New Guinea

Door: pietentrijntjebos

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

03 Maart 2012 | Papua Nieuw Guinea, Rabaul

Rabaul , Papua New Guinea
Hallo , allemaal , hier zijn we weer vanaf de andere kant van de evenaar , die we gisteren zijn gepasseerd met een groot spektakel op het achterdek . Neptunus bracht ons een bezoek !!
Er is tijdens de 5 dagen op zee het één en ander gebeurd , direct na de afvaart in Osaka moest na een half uur een bemanningslid van boord gehaald wegens gezondheidsproblemen , en een dag later werd gevraagd bloed te geven voor een ander bemanningslid die plotseling ernstig ziek was geworden . De volgende dag werd zij met een helikopter van boord gehaald en gevlogen naar Guam om opgenomen te worden in een Amerikaans legerhospitaal . Ze maken het ondertussen goed !!!
Vandaag zijn we in Rabaul , Papua New Guinea waar een nationale vrije dag is uitgeroepen vanwege het bezoek van “ het grote schip “ Alle schoolkinderen hebben vrij . . . .Om half zes gaat de wakeup call , want we willen weer vroeg aan dek staan om het binnenlopen mee te maken , want je vaart hier een lagune binnen die omringt is door ( werkende ) vulkanen . In 1994 is de laatste grote uitbarsting geweest , en die heeft compleet Rabaul onder een dikke laag as gelegd . Zo is het daarna gebleven en Rabaul wat de hoofdstad was is nooit meer echt opgebouwd . Hoofdstad is nu Kokopo. We ronden eerst 2 slapende groen begroeide vulkanen en dan doemt de zwarte werkende vulkaan op die nog steeds witte rook uitstoot . Deze staat op het programma voor een bezoek . Eerst leggen we aan , aan een kade want het is een diepzeehaven ! Er staan enkele containers op de wal en olie tanks , verder is er niets . Wel liggen er in de haven veel Japanse tonijnjagers voor anker , later horen we dat ze de lokale bevolking Tonijn afstaan voor eigen gebruik ! ( Oorlogstrauma ? ) De Japanners hebben dit eiland bezet in de 2e wereldoorlog en Admiraal Yamamoto had hier z’n hoofdkwartier . Er zijn vele tunnels , gegraven door krijgsgevangenen , ook uitgegraven onderzeeboot havens .Hier liggen nog steeds wrakken van onderzeeërs en barkassen in . . . . We gaan met kleine busjes , anders is er niet . . . . later horen we dat deze de busdienst vormen op het eiland , en dat ze vandaag worden afgestaan aan ons , de gasten . De bevolking moet zich behelpen met oude auto’s met laadbakjes . . . We ondervinden dat de mensen hier zo ontzettend aardig zijn , zo gemeend aardig hebben we nog nergens meegemaakt . Ze groeten allemaal met een joviaal “Halloooo “ en sommigen geven je uitgebreid een hand en begroeten je hartelijk . Anderen willen heel graag met je op de foto , vooral kinderen en als je het resultaat laat zien vinden ze dat prachtig . . .Één keer maakten we de fout om een paar kinderen wat geld te geven , want dat willen ze absoluut niet . De kinderen werden tot order geroepen en wij voelden ons vreselijk schuldig , we willen hen niet beledigen . Onderweg met het busje wordt je overal begroet en toegejuicht door de bevolking , je voelt je koning en koningin !! We bezoeken het seismologisch centrum bij de vulkanen , een Japans herdenkings monument voor de slachtoffers van de 2e wereldoorlog en dan het mooiste : een plaatselijke school , deze is mogelijk gemaakt door de Europese Unie . We worden begroet door het schoolhoofd , er is een kleurige markt en na een korte tijd rondkijken klinkt er Tam Tam muziek en komen er een groep traditioneel beschilderde kinderen die voor ons dansen en zingen : Dit is werkelijk prachtig , die kleine papoea’tjes met de allerkleinste voorop , hij weet alleen niet precies wat te doen en kijkt steeds achterom naar de groep en is dan steeds net te laat . . . . prachtig . De zang bezorgd je kippevel , zo mooi . . .Ik zie aan Trijntje , ondertussen getooid met bloemenslingers gekregen van de kinderen , dat ze tranen in haar ogen krijgt . Het is ook heel ontroerend . . . .We doen een flinke donatie voor de school (waar ze absoluut niet om schooien ) wat in een kartonnen doos gaat met een gleuf er in. Die blijft daar gewoon open en bloot staan , het is hier hartstikke vertrouwt . Na uitgezwaaid door de horde gaan we naar de onderzeeboottunnel , maar deze is door de vloed niet te zien , wel is het er heel mooi , en zien we Orca’s vlak voor ons langs zwemmen . Hier staat ook nog afweergeschut van de Jappen , deze hebben daarmee enkele Amerikaanse vliegtuigen neer gehaald . We lopen ook nog even door een lokaal dorpje met hutten , alles is open en bloot , niets afgesloten . . .De plaatselijke kroeg is een oude Japanse bunker . . . .Daarna naar de werkende vulkaan waar nog steeds mensen wonen die daar niet willen verdwijnen . Ze wonen “ in de as “ Maar het is er wel prachtig , de vulkaan is rustig , alleen de hotsprings bubbelen en het is er nog iets warmer . . . . Het zweet dringt door onze shirts en we zijn kletsnat . . . . .Het wordt tijd weer naar boord te gaan . We passeren een ziekenhuis , geschonken door Japan als genoegdoening en scholen waar uitgelaten kinderen onze busjes toezwaaien en ons achternalopen . . . .Aan boord even afkoelen en daarna nog op eigen gelegenheid van de mensen genieten , het ” halloooo “ is niet van de lucht . We krijgen een begeleider , een jongetje van 11 die met ons meeloopt , waar we ook gaan , hij wil z’n Engels in praktijk brengen . Er is een prachtige lokale markt met schitterend kleurige vrouwelijke verkoopsters en koopwaar als fruit , groenten en vis . Er is genoeg , de mensen lijden hier beslist niet . We kopen nog wat souverniers om de lokalen wat te helpen en dan is het tijd om te gaan . . . Dit was wel de meest bijzondere aanloophaven van deze reis , en we houden zeer warme gevoelens over voor de bevolking van Papoea Nieuw Guinea ! We vervolgen onze reis door de Bismarck zee en de Koraal zee en gaan zo naar Australië . Tot over twee dagen in Yorkeys Knob . . . . .

• 03 Maart 2012 - 08:48

Marja:

Wat zullen jullie weer genoten hebben van dit alles ! En ook tijdens de 5 zeedagen was er van alles te beleven,zo lees ik.... Gelukkig dat de afgevoerde zieke bemanningsleden aan de beterende hand zijn,is altijd fijn om te horen.
    Oja,ik lees nèt in de media dat er zware regenval en overstromingen in/rond Sidney zijn,toch wel een beetje spannend denk ik ?

• 03 Maart 2012 - 12:47

Ma Bos.:

Wat een avonturen allemaal jongens, wat hebben die hersens van jullie veel tijd nodig om alles te verwerken! en wat weer een prachtige fotos er bij, een ongelooflijke trip van jullie hoor! Maar wat schiet de tijd al snel op, want over 14 dagen zitten jullie al weer bijna in Nederland, en hopende dat het dan wat mooier weer is want we hebben al dagen geen zon gezien. Laura had veel plezier bij ons op gym hoor en heeft lekker geslapen ha ha! Nu luitjes, bijna op weg in Austalie en op weg naar Fenna en jongens. Veel plezie vreder, hoi liefs van ma.

• 03 Maart 2012 - 13:48

Gerda:

Halloooooooooo, dat ziet er allemaal weer fantastisch uit! Je bent niet de enige daar met blonde krullen! Geniet nog maar flink want het einde ven de reis komt helaas dicht bij nu....Tot de volgende keer en wederom veel plezier nog! Kusje van zusje

• 03 Maart 2012 - 14:21

Alie En Jan:

Wat een bijzonder verhaal en bijzondeere foto's deze keer. Prachtig. Die vulkaanuitbarsting herinner ik me nog van TV-beelden. Dat was heel heftig. Dat mensen er niet weg willen is logisch wij wonen immers ook met z'n allen "onder water". Dat dansgroepje met de omkijkende kleuter ervoor is helemaal leuk!
    Nu op naar Oz. Ik hoop dat het er snel wat droger wordt. Maar ja, het wordt daar langzaamaan herfst. Geniet nog even verder. wij waren drie dagen op Vlieland en hebben alleen mist gezien. Toch lekker geweest en we vonden de Vliehors heel bijzonder.

• 03 Maart 2012 - 15:13

Yvonne:

Bedankt <3 .... liefs Yvonne

• 04 Maart 2012 - 13:40

Fam Teitsma:

wat een belevelis weer het is nooit zaai bij jullie er is altijd wat tebeleven bij julie maar de foto's zijn weer mooien geniet er nog maar even van jongens

• 04 Maart 2012 - 13:43

Betty:

Beste mesnen
    Wat weer een foto's en prachtige indrukken. Vraag me wel af hoe die kleine kindertjes aan dat blonde haar komen? Voedsel of een andere voor de hand liggende oorzaak?
    Veel plezier in Australie!
    groetjes
    Betty en Jan-Hein

• 04 Maart 2012 - 23:19

Fenna:

hallo jongens, ook nog even een paar woordjes neer zetten. jullie komen steeds dichter in australia, nog een paar dagen zeg. leuk verhaal en mooie foto's. jullie maken wat mee zeg. we wensen jullie nog een paar fijne dagen toe, en we horen nog wel hoe en wat van jullie wij staan er wel hoor erg spannend ook leuk voor richard en fred. oke jongens liefs van ons hier doeiiiiiiiiii.