Saigon , Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu Saigon , Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Piet En Trijntje Bos - WaarBenJij.nu

Saigon , Vietnam

Door: pietentrijntjebos

Blijf op de hoogte en volg Piet En Trijntje

13 Februari 2012 | Vietnam, Hanoi

Saigon , Vietnam
Hallo , allemaal ! Op het moment dat ik dit schrijf varen we voor de kust van Viëtnam en in de verte zien we de bergen in een zachte kleur langs glijden , een prachtig uitzicht .
Gister waren we in Saigon , wat nu Ho Chi Min City heet , maar daar willen ze hier niets van weten . Saigon ligt in voormalig Zuid Vietnam en deze naam is bedacht door de Noord Vietnamezen , de overwinnaar uit de oorlog . Deze hebben de Amerikanen er uit geschopt in de smerige oorlog , maar het land eerst in een strak communistisch systeem gezet . Daar was onze gids niet zo over te spreken , maar hij mocht niet teveel zeggen . . . .Werken , werken , werken en dat voor een paar kommetjes rijst . Nog steeds schijnt het niet je van het te zijn in Vietnam , al is het tegenwoordig allemaal wel veel beter en vrijer geworden sinds in Rusland de lente is doorgebroken . . . .
Saigon is een moderne stad geworden en zelfs in de twee jaar tijd nadat wij hier doorheen zijn gereden op weg naar de Mekong Delta is er heel veel veranderd . Veel van het oude straatbeeld is verdwenen en de hoge flatgebouwen reizen de stad uit . Wij hebben de nacht doorgebracht in the Renaissance hotel , een hoog flatgebouw met prachtig zwembad met uitzicht op de top . Nog steeds wordt het straatbeeld bepaald door duizenden brommers en scooters , een auto is hier onbetaalbaar . Soms zitten ze er met 4-5 man op , en ook vervoeren ze er van alles mee , soms heel hoog opgeladen . . . .Je houd je hart vast in de bus , ze vliegen vlak voor je langs en lijken niet uit te kijken . Toch gebeuren er weinig ongelukken . Oversteken is één twee drie – in gods naam . . . . .
We bezoeken eerst het National History Museum , waar we vrij snel doorheen gaan , niet saai , en krijgen hier een fantastische poppentheater show op het water , uniek en alleen te zien in Vietnam . Hartstikke leuk om dit eens te zien , we hebben een prive voorstelling ! We stoppen ook bij een “Lacquer factory “, hier maken ze prachtige traditionele Vietnamese kunst en gebruiks voorwerpen , wat we “ live “konden aanschouwen ,schitterend beschilderd . . . .We houden meestal niet zo van deze stops maar deze was werkelijk heel bijzonder en we kennen niemand van onze groep die niets heeft gekocht . We reden verder en kwamen langs de voormalige Amerikaanse Ambassade , afgebroken en er is iets nieuws gebouwd ,maar we herinneren ons de beelden van de laatste Amerikaanse helikopters die de allerlaatste mensen uit de wanhopige menigte evacueerden na de overgave in 1975 . En we bezoeken het koninklijk paleis ,nu Reunification Hall , krijgen een rondleiding , ook door de schuilkelders daaronder wat nog in oude staat verkeerd . Op het terrein zien we de tanks staan die , wat we gezien hebben in het Nederlandse NOS journaal , dwars door de omheining braken en het paleis bezetten , wat het einde van de oorlog betekende . . . . .Heel speciaal om alles in het echt te zien , die Vietnam oorlog heeft zo’n impact op je leven gehad , de beelden op tv , verbrande mensen ,demonstraties , hippies , Vietnamveteranen . . . . We hebben lunch in het prachtige Rex Hotel waar veel Amerikanen zaten tijdens de oorlog , gebouwd in Renaisance stijl . Kortom , we hebben veel gezien , geleerd , en we hebben Genoten met een hoofdletter . Deze drie dagen waren een hoogtepunt van de cruise . Elke dag had zijn eigen hoogtepunt , maar de Cambodjanen hebben deze keer ons hart gestolen , hoewel ook de Vietnamezen en de Thai’s heel vriendelijk zijn . En ons groepje bleek een groepje leuke mensen te zijn , die nu gezamenlijk iets prachtigs met elkaar delen . . . . . . .
Morgen gaan we , als alles meezit , kanoën in Halong Bay , wat we twee jaar geleden door de mist in Shang Hai hebben gemist , duimen maar . . .

• 13 Februari 2012 - 08:17

Alie En Jan:

Brommers, mondkapjes, mooie vrouwen en veel ontevreden mensen. Levendige stad ...

Hier water op het ijs, jullie met een kano door Halong Bay .... veel plezier

• 13 Februari 2012 - 09:24

An Sneek:

Nu we toch geen elfstedentocht krijgen, gaan we weer verder genieten van jullie wereldreis.
    Weer een mooi verslag en prachtige foto's.
    Op naar de volgende.

• 13 Februari 2012 - 18:43

Familie Teitsma:

ga zo door daar met de foto en de verslagen wij genieten er van het gaat nu zo snel met jullie de ene dag zitten jullie in Bangkok dan in Vietnam groetjes

• 14 Februari 2012 - 04:01

Ymkje:

Hoi Trijn en piet, wij zitten in Hoi An centraal Vietnam en zijn gister naar t tempelcomplex My Son geweest. Vandaag gaan we heel moedig fietsen!! En morgen gaan we met easyriders mee (motors) door de bergen naar hué. Hoe is t weer in halong bay? We twijfelen nog of we omhoog of naar t zuiden afzakken. Geniet ze dat doen wij ook! Kuzzz

• 14 Februari 2012 - 17:14

Jan-Hein & Betty:

Weer een fantastisch verhaal! Blijf schrijven. Wij genieten er dagelijks van.

• 14 Februari 2012 - 23:07

Gerda:

Het houdt maar niet op... al dat moois zo ver van hier! Blijven genieten hoor! liefs van mij